יד מציירת חצים

Designed by Pixabay

ארבעה סגנונות ניהול בעולם העסקים החדש

כולנו מנהלים. קודם כל את עצמנו, ורק אחר כך אחרים. היכולת שלנו להכיר ולהבין איזה טיפוס מנהל אנחנו, ומה סגנון הניהול המתאים לנו, מאפשרת אסטרטגיית פעולה שמחוברת לחוזקות שלנו, בכדי ליצור השפעה מירבית בזמן קצר.

במאמר זה תכירו את ארבעת טיפוסי המנהלים לפי העיצוב האנושי ותוכלו לזהות את הטיפוס המוביל שלכם, גם דרך ניתוח אירוע טיפוסי בחייו של מנהל, כמו הגעה למקום עבודה חדש.

מנהל מפעיל ובונה

זהו הטיפוס הפתוח, החם והמחבק, שמאמין ביצירת קשרים אישיים ומוכן לעבוד קשה (והרבה). למנהל מפעיל ובונה קל להשתלב במגוון סוגי אינטראקציות. הוא ירגיש נוח כמעט מיד בכל סביבת עבודה חברתית, ינהל שיחות פתוחות עם קולגות, עובדים או מעסיקים, וישדר לעולם את המסר: אני פתוח, בואו אלי.

מנהל מפעיל ובונה

מנהל מפעיל ובונה מאופיין ביכולת תקשורתית גבוהה. הוא מגיב לסביבה, מתחבר בקלות לאנשים ומרגיש צורך להיות הרבה בתנועה. הכוונה אינה רק לתזוזה, אלא גם לתנועה יצירתית. 

מעצם הגדרתו – בנאי – הוא מרגיש צורך עמוק לבנות דברים, להפוך רעיונות ומחשבות למעשים, מוצרים, הדרכות או תהליכים. עם מנהל מהסוג הזה, דברים לא יישארו בגדר רעיון לזמן ארוך מדי. אם הם לא יוכלו להתגשם הם ירדו מהשולחן. חשוב שמנהל מפעיל ישים לב למה הוא מגיב, מה מושך אותו קדימה, מרתק ומרגש אותו!

דרך נוספת לזהות מנהל מפעיל ובונה היא תחושת הסיפוק שהוא חש בעבודתו. תחושת הסיפוק מגיעה כאשר הוא מצליח ליצור משהו חדש, לקדם מוצר חדש, להעביר מסר או להניע תהליך. במידה ואין למנהל תחושת סיפוק בעשייה במשך זמן ארוך – זהו סימן ברור שמשהו צריך להשתנות.

איך מנהל מפעיל ובונה פועל במקום חדש

כאשר מנהל מהסוג הזה מגיע למקום עבודה חדש, הנטייה הטבעית שלו תהיה לרדת לשטח ולהסתובב בין העובדים והמנהלים. ברוב המקרים הוא יארגן מפגש של כולם יחד, וינסה להתקרב ולהכיר כמה שיותר את מי שפועל בתחום אחריותו. קשר אישי, גם אם לא מאד אינטימי, יאפשר למנהל מהסוג הזה להרגיש שהוא במרכז העניינים, ובעזרת הקשרים שהוא יוצר הוא יכול להכיר טוב יותר את האתגרים שעומדים לפניו.

מנהל מכוון ויועץ

מנהל מכוון ויועץ מאופיין אסטרטגית ביכולת שלו לרדת בטבעיות לעומקם של דברים, ולזהות סיטואציות שלאנשים אחרים לפעמים לא ברורות או אפילו לא מוכרות. יש לו יכולת לייזר לקרוא אנשים, לעיתים באופן שגורם לאחרים להרגיש חשופים לידו.

מנהל מהסוג הזה מאופיין בדרך כלל בתדר מאד ממוקד ותכליתי. עבורו small talk הוא עוד כלי שיכול לעזור לו לזהות במהירות את הנושא על הפרק, וחשוב לו להגיע כמה שיותר מהר אל גרעין האתגר או המשימה שלפניו, מתוך רצון לזהות את הכיוון הנכון לפעולה.

 

מנהל מכוון ויועץ

מנהל מכוון ויועץ מצטיין בארגון והובלת אנשים, קבוצות ומערכות. יש לו פוטנציאל להיות מארגן מחונן, מנהל, מרשת או מגשר בזכות יכולתו לחבר אנשים יחד, ולמקסם אנרגיה ומשאבים.

לכן, ההצלחה שלו תלויה בחיבור עם אנשים שמכירים בכישוריו ומציעים לו את משאבי האנרגיה שלהם, כדי לעבוד ולהדריך אותם. 

דרך נוספת לזהות מנהל מכוון ויועץ היא חוויית ההצלחה שהוא חש כתוצאה מהעשייה שלו. זוהי חוויה אישית שמגיעה כתוצאה משיחה מוצלחת, פעולה מצליחה או זיהוי מוצלח של כיוון חדש, ואינה קשורה בהכרח לתוצאות. במידה ומנהל מכוון ויועץ לא חש את חוויית ההצלחה הזו במשך תקופה ארוכה – משהו צריך להשתנות.

איך מנהל מכוון ויועץ פועל במקום חדש

כאשר מנהל מכוון ויועץ מגיע למקום חדש, הוא בדרך כלל יעדיף לזהות במהירות את האתגרים איתם הוא מתמודד, כדי לנטרל אותם. קצת כמו רנטגן שרואה פנימה אל לב הבעיה. כדי לעשות זאת ביעילות, הוא יפנה אל הגורם האחראי, ויעדיף לעבוד איתו באופן אישי 1:1. 

בהמשך, בקצב שלו, הוא יפגוש את שאר האנשים בארגון, לרוב למפגשים אישיים כדי להכיר אותם ואת העשייה שלהם לעומק, ולכוון אותם לפי האסטרטגיה שלו.

מנהל יוזם וחדשן

לכאורה, נשמע שכל המנהלים אמורים להיות יזמים וחדשנים, אולם האמת שונה לגמרי. חלקים גדולים מתפקידי הניהול השוטף עוסקים באחריות יומיומית, המשכית, קצת סיזיפית, כדי לשמור על התחזוקה השוטפת ועל הרצף הניהולי.

מנהל יוזם וחדשן

מנהל יוזם וחדשן בדרך כלל יאתגר את הקיים ולא ייקח דבר כמובן מאליו. יש לו יכולת מיקוד פנימית מעולה, והוא יודע לזהות את הרעיונות היצירתיים והחדשניים שלו, ולפעול מתוכם. 

התהליך הזה הוא כמו נביעה פנימית שלעיתים מנותקת מהצרכים השוטפים של הארגון, ומאפשרת להתבונן על הדברים באופן שונה מהקיים. עם זאת, חשוב למנהל יוזם וחדשן למצוא את הדרך לתקשר את החדשנות שלו לסביבה הקיימת, אחרת הוא עלול להיתקל בחוסר הבנה או בחסמים שונים.

דרך נוספת לזהות מנהל יוזם וחדשן היא תחושת השקט הפנימית שהוא חש בעשייה שלו כש"עוזבים אותו לנפשו". התחושה הזו מגיעה רק כאשר הוא מצליח לפעול באופן עצמאי ולא תלוי בגורמים אחרים, וכאשר לא חוסמים אותו בדרכו. במידה ומנהל יוזם וחדשן לא חש את תחושת השקט והשלווה הפנימית הזו במשך תקופה ארוכה – משהו צריך להשתנות.

איך מנהל יוזם וחדשן פועל במקום חדש

כאשר מנהל מהסוג הזה מגיע למקום חדש, הוא בדרך כלל יאתגר את הקיים. היכולת שלו לראות את הדברים אחרת תאפשר לו ליזום תהליכים חדשים, לחשוב על מוצרים שונים (או לשנות קיימים), ולא לקחת דבר כמובן מאליו.

במפגשים שלו עם הגורמים השונים בארגון הוא יאזין בנימוס, יבין איך המערכת עובדת, ויחפש את הדרך שלו להביא מקוריות והשראה. חשוב לו מאד שמקום העבודה החדש יכיר את היכולות היצירתיות האינדבידואליות שלו, ויהיה פתוח למה שהוא יכול להביא איתו.

מנהל משקף ומעריך

מנהל מהסוג הזה יודע "לקרוא מערכות". הוא כאן כדי לבחון את הסביבה הקיימת ולהעריך את רמת התיפקוד שלה. יש לו יכולת לעזור לאנשים לראות את עצמם, כדי שיוכלו להשתפר, להחיות ולהרים את האנרגיה של אחרים.

מנהל משקף ומעריך

כשמנהל משקף ומעריך נמצא בסביבה הנכונה, יש לו יכולת לספק הערכה אובייקטיבית של אנשים, קהילות ועסקים. נקודת המבט שלו ייחודית לחלוטין. ומאפשרת לו לשקף ולהציג סקירה של הדברים מלמעלה, עם יכולת להעריך באופן מדויק אם הדברים מתקדמים לכיוון הנכון, או לא.

מנהל מהסוג הזה מאוד מקבל את הזולת. הנוכחות שלו שקטה, עדינה, לא מאלצת ולא פולשנית. באופן טבעי הוא עוזר לאחרים לראות מה לא עובד ומדריך אותם בעדינות לקראת שיתוף פעולה, שלום ושוויון.

דרך נוספת לזהות מנהל משקף ומעריך היא חוויית הפליאה והעונג שהוא חש כשהוא מצליח לאתר את הנקודות הבעייתיות בארגון. התחושה הזו מגיעה רק כאשר הוא נמצא בסביבה של אנשים שנעים לו לידם, שמאפשרים לו לפעול בקצב שלו ואז לשתף את מה שהוא רואה. במידה ומנהל משקף ומעריך לא חש את תחושת הפליאה והעונג הפנימית בעשייה שלו במשך תקופה ארוכה – משהו צריך להשתנות.

איך מנהל משקף ומעריך פועל במקום חדש

כאשר מנהל משקף ומעריך מגיע למקום חדש הוא לוקח את הזמן להתבונן על כל מה שקורה, להבין את המערכת ואת הניואנסים שלה, ורק אז להתחיל לפעול.

הוא ייפגש עם האנשים השונים בקצב שלו, לפי סדר התהליכים שהוא מזהה כרלוונטי. התהליך הזה יכול להיות ארוך מהצפוי, אבל התובנות והמסקנות שיגיעו בעקבותיו יאפשרו לארגון, לחברה או לקבוצה להיות כל הזמן במסלול של שיפור הרמוני.

לסיכום

כל אחד מטיפוסי המנהלים מביא לעולם משהו ייחודי וחשוב. אצל כל המנהלים יש שילוב של הסוגים השונים, אבל לכל אחד יש טיפוס מוביל, שמגדיר את אסטרטגיית הפעולה המדויקת עבורו.

היכולת לזהות את אסטרטגיית הפעולה המתאימה ואת תהליכי קבלת ההחלטות המדויקים, תאפשר לכל מנהל לצמוח בהרמוניה עם הארגון שהוא מוביל.

מוזמנים לנסות ולזהות את טיפוס המנהל המוביל שלכם.