Photo by Javier Allegue Barros on Unsplash

איך משתחררים מהפחד לעשות שינוי קריירה בגיל +40

גיל 40 זה סוג של מחצית כשאנחנו מדברים על קריירה. 

ומה עושים במחצית? מעריכים את המצב, מחליפים את הסל אליו קולעים, משנים אסטרטגיה בהתאם למצב במשחק, שוברים את הראש כמה חודשים או שנים במחשבות חולפות על העתיד התעסוקתי. 

המסע לשינוי בקריירה אחרי גיל 40 שונה עבור כל אחד. יש כאלה שיעשו שינוי קיצוני ויש כאלה שהשינויים שלהם יהיו קטנים ועדינים. 

הנה כמה התנגדויות נפוצות לשינוי, והטיפים שלי איך להתמודד איתן.

מאוחר מדי לעשות שינוי

אם כשאתם חושבים על 20 שנים הבאות שלכם באותה עבודה ומרגישים ייאוש, אולי כדאי לשקול לעשות שינוי. רק הצעה. 

ואם כבר עברתי את הגיל?
בכולנו עולות התנגדויות כשאנחנו חושבים על שינוי. עוד התנגדויות נפוצות הן:
– יש בי יותר מדי פחד
– לא ברור לי מה אני רוצה לעשות
– יש לי המון אחריות, אי אפשר לקחת סיכונים
– השקעתי כל כך הרבה בקריירה שלי. לזרוק הכל ולהתחיל מהתחלה?

תרשו לי לספר לכם סיפור על לובסטר, נקרא לו שמואל. לשמואל הלובסטר יש שלד חיצוני שמגן עליו מטורפים. בתקופות מסוימות של התפתחות וגדילה הוא משיל מעליו את השריון שלו כדי לגדל אחד חדש שמותאם לגודלו החדש. לוקח זמן לגדל שריון חדש. בתקופה כזו שמואל חשוף, מחוסר הגנה, ולכן מוצא מקומות מוגנים כדי להתחבא ולהזין את עצמו בסידן לטובת השריון החדש.

גם אם אתם מרגישים חשופים בתקופה שאתם עושים שינויים בקריירה, זכרו שזה זמני, שזו תקופה חשופה שלכם. דאגו למנגנוני הגנה וצמיחה שיעזרו לכם לעבור את התקופה הזו עד לבניית שריון חדש. 

simon sinek from simonsinekinc.pixieset.com

זו תקופה של חוסר ודאות.

הו וודאי. הקורונה טרפה עוד יותר את הקלפים ועכשיו אנחנו בעומק חוסר הוודאות. 

שאלו את עצמכם: 

מה אתם אוהבים בעבודה הנוכחית שלכם? מה אתם לא יכולים לסבול? אם יכולתם לבחור רק את הדברים שאתם נהנים לעשות, מה הייתם מכניסים לרשימה. ומה בשום אופן לא הייתם מוכנים לעשות יותר?

קחו בחשבון ששינוי קטן אבל משמעותי, כמו להפסיק לעשות משהו שגורם לכם לתלוש שערות, יכול לשפר את שביעות הרצון שלכם מהעבודה. 

גלו מהו ה'למה' שלכם?

על פי סיימון סינק, לכל אחד מאיתנו יש 'למה'. רובנו חיים את החיים כמשהו שקורה לנו.  אם תדעו מהו ה- 'למה' שלכם, למה בחרתם להיות יועץ או מהנדסת או מנהלת משאבי אנוש, מה הסיפוק שאתם מקבלים, מה אתם רוצים לתת לעולם תוכלו להשתמש בו כפילטר לקבל החלטות ולחיות חיים עם משמעות. אז נסו לענות על השאלה – למה אתם קמים בבוקר מהמיטה? מה מניע אתכם? האם אתם מרגישים שזה נכון עבורכם?

הקדישו זמן כדי לחשוב מדוע אתם רוצים את השינוי בעבודה, האם הסטרס שאתם חווים בעבודה משפיע עליכם לרעה? אולי זה הזמן לשקול לצמצם את היקף המשרה ולהכניס יותר גמישות. האם יש לכם רעיון עסקי שתמיד חלמתם עליו? אולי הגיע הזמן להיות הבוס של עצמנו. בדקו האם התעשיה שאתם פועלים בה גוועת?

אין צורך לזרוק מהחלון את כל היכולות שנצברו במשך השנים, רובן ישמשו אתכם היטב בתפקידים אחרים לגמרי. עדכנו את קורות החיים שלכם או הפכו אותם לפרופיל עסקי שיעביר את המסר בצורה עדכנית ובולטת. הציגו שם את היכולות שלכם ובדקו עם עצמכם מה התשוקה שלכם לעשות בעולם עם היכולות הקיימות.

מחיר השינוי הוא גבוה, לא?

ומה המחיר של לא לשנות?

על מה תצטערו יותר? שינוי בקריירה או להמשיך לעשות מה שעשיתם למשך שארית שנות העבודה שלכם?

להשאר באותו תפקיד או ארגון, זו החלטה יותר פשוטה כי יש בה ודאות יחסית. אין שינויים משמעותיים בשכר, פחות בלבול ואתגרים. 

לעשות שינוי ולצאת לדרך חדשה יאפשר לכם התמודדות עם דרך לא נודעת. בקצה התהליך יכול להיות עבורכם סיפוק גדול יותר והידיעה שהתגברתם על אתגר אישי וצלחתם אותו.

לעתים אנחנו מתמודדים עם הקושי להשאר בתפקיד באמצעות טייס אוטומטי. קמים בבוקר, הולכים לעבודה, חוזרים הביתה בלי להרגיש סיפוק אמיתי. אם הטייס מוכר לכם, התבוננו פנימה. עברו מה'ראש' ל'לב'. חפשו מה מעניק לכם משמעות והנאה. מצאו בהירות לגבי היכולות והכשרונות הייחודיים שלכם ואיך אפשר למנף אותם ולהתקדם הלאה.

כשאני חושבת על שינוי, אני מזכירה לעצמי שזה הדבר הקבוע. הכל כל הזמן משתנה. נשאר לנו רק לקבל באהבה שינויים חיצוניים ולקדם בברכה את השינויים שקורים מתוכנו. 

ואסיים בציטוט של מייקל אלטשולר

״החדשות הרעות הם שהזמן טס,
החדשות הטובות הם שאתם הטייסים.
אז בחרו נתיב, חגרו חגורות
והתכוננו להמראה.״