לוגו של האולימפיאדה

Designed by Unsplash

דע הבדלים, הצג הבדלים - טוקיו 2020

חזון המשחקים בטוקיו 2020 יהיה החדשני ביותר בהיסטוריה. הוועד האולימפי הציג שלושה יעדים לחזון המשחקים השנה: שאף לשיא האישי שלך, אחדות בגיוון, חיבור למחר.

היפה הסיפור הוא שבגרסה זו של המשחקים הקיימות מובנית בכל הרבדים. זה מתחיל בפרסום ויצירת כותרת – Be Better Together, ממשיך במדיניות ESG המוצהרת ונמדדת (Environmental, social, Governance), ועד לפעולות ממשיות בגיוון, הכללה ושוויון בין המינים.
למה זה חשוב כל כך? כי יש פה אמירה של ארגון מאד גדול ושמרני, שהגיע הזמן להתנהלות אחראית תוך נקיטת פעולות ממשיות.

כל זרקורי העולם מופנים עכשיו לטוקיו, כולם מסתכלים, והם עושים את זה נכון.  ספורטאים ברמה אולימפית משמשים כמודלים לנוער ולמבוגרים. הדוגמה הויראלית ביותר היא של הקופץ למים הבריטי, טום דיליי, זוכה מדליית זהב, ביסקסואל מוצהר וחובב סריגה. לדבריו, סריגה עוזרת לו למצוא שקט נפשי. בפני כל העולם, בלי להתבייש, בלי להתבלבל, הכי טבעי, הכי הגיוני. 

בואו נבחן לעומק.

שוויון מגדרי

למשחקים האולימפיים אין רקורד טוב בכל הנוגע לשוויון מגדרי. התנועה האולמפית נוסדה בסוף המאה ה- 19 ומיד הדירה נשים בטענה שזה יהיה לא מעשי, לא מעניין, לא אסתטי ולא תקין. באולימפיאדת פריז בשנת 1900 הורשו נשים להתחרות, אך הן היו רק 22 מתוך 997 מתחרים והוגבלו למספר נבחר של חמישה אירועי "נשיים": טניס, שייט, קרוקט, סוסים וגולף. לשם דוגמא, הפעם הראשונה שמרתון נשים התקיים באולימפידה היתה בשנת 1984 !

והפעם, משחקי טוקיו יכללו את כמות הספורטאיות הגדולה ביותר שנחכה באולימפיאדה עד היום כש-48.8% מהמתחרות הן נשים. מציג עלייה מ -45% בריו ו -44.2% בלונדון.
במשחקים הפראלימפיים יש גם אחוז הנשים גבוה ביותר אי פעם. ישנה גם משתתפת טרנס-ג'נדר, עם כל המורכבות הנובעת מכך.

מה המשמעות של שילוב מגדרי במשחקים אולימפיים?

הנה כמה דוגמאות מדהימות:

– תחרויות מעורבות חדשות לבודדים או מירוצי שליחים במקצועות האתלטיקה, שחייה, טניס שולחן וטריאתלון.

– אירועי ספורט במקצועות חדשים הכוללים משתתפים משני המגדרים בתחרות אחת כגון סקייטבורד, גלישה, טיפוס ספורטיבי וקראטה.

– אירועים חדשים שנפתחו לספורטאיות נשים, החל מ -1,500 מטר חופשי (עד היום המקצה הארוך ביותר לנשים היה 800 מ') ועד אגרוף, קאנו, חתירה וירי.

– בכל המשלחות צריכים להיות לפחות ספורטאית אחת וספורטאי אחד לכל מקצוע. כל הקבוצות התבקשו לכלול שני נציגי המגדר לשאת את דגל ארצם בטקס הפתיחה החגיגי.

– והכי חשוב, אירועי הנשים יקבלו גם יותר נראות מבחינת מה שמוצג, באיזו שעה ומה התוכן המקודם בשידורים אולימפיים. עד כה היה מקובל כי השידורים היומיים נגמרים עם סיום תחרויות הגברים.

ברמת הארגון עצמו, נשים מהוות אחוז משמעותי בארגון ה- IOC עצמו. ועדות הארגון מורכבות מ-37.5% נשים, דירקטוריון הנהלה כולל  33.3% נשים, ועדות IOC הן 47.8% נשים ועוד.

המספרים האלה מעודדים ומהווים שיפור ניכר, אך עדיין יש מקום רב לשוויון מגדרי. גם זה מופיע ביעדי הועד לשנים הקרובות.

נקודת אור נוספת היא ההתנהלות עצמה בתוך הארגון. כחלק מהמדיניות ללא הטרדה, בפברואר השנה התפטר ראש הוועדה המארגנת האולימפית בטוקיו, יושירו מורי, לאחר שהתלונן בפני ישיבת הוועד האולימפי היפני על כך שנשים מדברות יותר מדי. הוא הוחלף באישה שמנהלת את המשחקים גם ברגעים אלה, בהם הם מתקיימים.

במרץ, מנהל הקריאייטיב של טוקיו, הירושי סאסאקי, התפטר מתפקידו לאחר שהציע כי שחקנית יכולה להיות "אולימפיג".

גיוון והכללה

נושאי גיוון והכללה (D&I) משתלבים בכל ההיבטים של תכנון המשחקים והפעלתם. לשם כך יושמו שלוש פעולות עיקריות על מנת להבטיח שילוב של חזון המשחקים גם כאן.

– טוקיו 2020 מובילה את יפן בכל הנוגע למגוון האוכלוסיות המועסקות בארגון. העובדים היפנים מגיעים מיותר מ -370 חברות שונות, ולאחר סיום המשחקים יחזרו למקום העבודה המקורי שלהם כשהם מכירים תרבות של הכללה וגיוון. ולמעשה בכך יהיו שגרירים לתרבות כזו.

– החל מינואר 2020, טוקיו 2020 מעסיקה צוותים מ-28 מדינות שונות. אנשים שונים עם צרכים מגוונים ישתתפו כצופים, ספורטאים, צוות ובעלי עניין. אנשי צוות עם מוגבלות מוזמנים לדבר בהשתלמויות עובדים, שם הם משתפים בניסיונם, במחסומים הפיזיים ובאתגרים העומדים בפניהם וכיצד הם ניגשים לנושאי D&I בארגון. 

– יוזמות הכללה של להט"בים ומיעוטים מיניים אחרים כוללות דיונים בנושאי להט"ב, כמו גם פעילויות אחרות שמטרתן להעמיק את הבנת הצוות בנושאים הקשורים לכך. כעת, לכל אנשי הצוות החדשים יש אפשרות לקחת קורסי D&I באינטרנט.

כפי שאמר תום דיליי בראיון איתו "אני מקווה שכל אדם שהוא להט"ב יכול לראות כי לא משנה כמה אתה מרגיש בודד עכשיו, אתה לא לבד ואתה יכול להשיג הכל. יש כאן משפחה שלמה שתומכת בך".
בדיקה שעשה עיתון אמריקאי העלתה שאם להט"ב היתה מדינה, היא היתה מדורגת מס' 14 בעולם. 

נושאי הממשל (Governance)

נושא ההתנהלות העסקית עלה ב-IOC לפני יותר מ-20 שנים. מאחר והרוב הפעילות נעשית על ידי מיקור חוץ, גם כאן יכולה להיות השפעה עמוקה סביב התייחסות לבעלי עניין. נושאי ממשל והתנהלות עסקית טופלו על ידי אימוץ ארבעה עקרונות ליצירת שרשרת ערך ברת קיימא, המדברים על מושג השקיפות ובדיקת הנאותות. 

שני הנושאים החשובים ביותר שטופלו הם עמידה של כל שרשרת האספקה ​​למקורות ושימוש יעיל במשאבים.

יעדים סביבתיים (Environmental)

הוגדרו ופורסמו יעדים סביבתיים כמותיים ברורים. שימוש באנרגיה נקייה ומתחדשת, הפחתת פליטת הפחמן, קידום עקרונות  (Reduce, recycle, reuse 3Rs) ושימוש-מחדש פסולת לייצור במות ומדליות מתוך עקרונות של כלכלה מעגלית.
לכל הכותרות האלה הוצמדו יעדים מדידים והתוצאות מפורסמות באינטרנט ובתקשורת. לשם דוגמא, כל ההתניידות בתוך המתחמים נעשית באמצעות מכוניות חשמליות מונעות ע"י מימן. דוגמא נוספת היא שימוש במתכות יקרות מתוך טלפונים סלולריים כדי לייצר את המדליות עצמן.

זוהי דוגמה מצוינת לאופן בו ארגונים יכולים לשנות ולהשפיע על השינוי בתחום התמחותם.
שילוב גישה חדשנית עם הלך רוח בר קיימא הפך את המשחקים האולימפיים האלה למיוחדים במיוחד.
ברכות ל IOC והוועדה המארגנת בטוקיו על מחויבותם לשינוי.