Photo by Piotr Makowski on Unsplash

עשה זאת בעצמך: אפיון ובניית אסטרטגיה להשקעות

לפני ששמים שקל בהשקעה כלשהי רצוי שתהיה לנו אסטרטגיה מוגדרת מראש לאופי ההשקעות שלנו. כסף שמושקע בלי תכנון נכון מראש יכול ללכת בקלות לאיבוד. אסטרטגיית השקעות נכונה תכוון אתכם להשקעות הנכונות עבורכם. יש לכם כסף ואתם רוצים להתחיל להשקיע אבל לא יודעים איך? מה אני אגיד לכם… צרות של עשירים.

לכן הכנתי עבורכם את רשימת 10 דברים שצריך לדעת כדי להתחיל להשקיע. שאלו את עצמכם את כל אחת מהשאלות הבאות. דאגו לרשום את התשובות בבירור במסמך אסטרטגיה משלכם ואז בחנו כל השקעה לפי הפרמטרים שהגדרתם מהשאלות כאן. אם היא עונה על הדרישות שלכם מצויין תתחילו להשקיע. אם לא אז חפשו השקעה אחרת שתתאים יותר לצרכים שלכם.

1מטרה: מה המטרה של הכסף הזה עבורך? האם הוא נועד לרפד את הפרישה? האם הוא נועד לממן הוצאות עתידיות (חתונה, טיול ילדים ושות')? איפה את רואה את עצמך עוד 10 שנים? 20 שנים? מה העלות של להגיע לשם? כדי להתחיל להשקיע חייבים לדעת מה המטרה שלנו בהשקעה הזו בכלל. דאגו להגדיר מטרה מאוד ברורה לכסף שלכם. אחרי שהמטרה שלכם מוגדרת כמו שצריך, יהיה קל יותר להחליט מה לעשות עם הכסף והיכן להשקיע אותו. ניתן גם כמובן שיהיו כמה מטרות. פשוט דאגו להבין מה הסכום שאתם צריכים כדי להגיע למטרות האלו.
– המטרות שלי הן…
– הסכום שצריך לכל מטרה הוא….

2טווח השקעה: מהו טווח ההשקעה? האם זה כסף שאתם מתכננים להשקיע לעוד 10 שנים או שתזדקקו לו בעוד שנה? אם הסכום ייפול משמעותית שנה הבאה אבל ישלש וירביע את עצמו ב-3 שנים לאחר מכן האם זה בסדר מבחינתכם? מתי תצטרכו את הכסף הזה שוב אם בכלל?
– אני אצטרך את הכסף הזה עוד….. שנים
– הכסף הזה נועד לשימוש ……… בעוד …… שנים

 

Photo by Sammie Vasquez on Unsplash

3רמת סיכון: תשואה וסיכון הוא הולכים יד יד בעולם ההשקעות. קשה למצוא השקעות ללא סיכון כלל, אבל ככל שלוקחים יותר סיכון, יש אפשרות להרוויח יותר. רוצים להתחיל להשקיע? תבינו שיש סיכונים וחייבים להיות מוכנים וערוכים לכך.

ההמלצה שלי היא כזאת. קחו את סך הכל של הסכום שיש לכם להשקיע. תחשבו מה האחוז מתוכו שאתם יכולים להפסיד ולעמוד בכך כלכלית ופסיכולוגית. האם למשל תוכלו להתמודד עם 20% ירידה (זמנית או קבועה) בלי לרצות לקפוץ מהקומה העליונה מעזריאלי ? האם 50% ירידה יגרום לכם לרצות למכור את הכל ולשים את הכסף בפקדונות בטוחים בבנק עד סוף ימיכם?

לא משנה מה האחוז שהגעתם אליו, תכפילו אותו וזה הסכום שתרשו לעצמכם להשקיע בסיכון גבוה. את השאר תשאירו ברמת סיכון נמוכה או במקומות שבהם תרגישו בטוחים יותר בהשקעות שלכם.
– מהי רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת עם הכסף?
– אם חצי ממנו יימחק בבורסה באופן זמני ביום אחד תוכלו לחיות עם זה?
– אם 20% ירד באופן זמני איך תתמודדו?
– מה החלוקה מבחינת סיכון שתוכלו להרגיש איתה בנוח?
– אולי חלק אפשר שיהיה בסיכון גבוה וחלק פחות?
– הסכום שאני יכולה להרשות לעצמי להפסיד הוא……. סכום זה כפול 2 הוא…….

 4קרן חירום: לפני שמתחילים להשקיע כדאי מאוד שיהיה כסף זמין ונזיל למקרי חירום. כמה בדיוק? זה עניין של הרגשה ומה עוזר לכם לישון טוב בלילה. ההמלצה היא סכום הוצאות של בין 3-6 חודשים. זאת אומרת שאם אתם מוציאים בממוצע 5,000 ₪ בחודש כדאי שיהיה לכם בין 15,000 ₪ ל-30,000 ₪ זמין למקרי חירום.

המטרה של קרן חירום היא להיות שם תמיד למקרי הצורך. במקרים של פיטורים, תביעה, מחלה או כל דבר שצריך תשלום מיידי ולא בהכרח נמצא בתקציב החודשי. הרעיון הוא שלא משנה מה קורה עם ההשקעות שלנו, עדיין יש לנו כסף שמיועד למקרי חירום כך שגם אם ההשקעות אינן מניבות כמו שציפינו, אנחנו עדיין מכוסים.
– האם יש לכם קרן למקרי חירום ?
– האם חלק מהכסף מיועד להיות קרן חירום?
– מה הסכום שאתם צריכים למקרי חירום?

5תחום השקעות: מה התחום השקעות שמושך אותך? יש משקיעי מדדים, דיבידנדים, נדל"ן סוחרים באמזון, הלוואות עמית לעמית, קרנות נדל"ן וכל מה שתרצו. מה הכיוון שמעניין אתכם? מה לא ישעמם לקרוא וללמוד עליו? כדי להתחיל להשקיע רצוי להבין מה תחום ההשקעות שקוסם לנו. אם השקעתם בנדל"ן ומעולם לא השקעתם בשוק ההון אולי עדיף להישאר עם נדל"ן. אם הכוח של שוק ההון מעניין אתכם לכו ללמוד את התחום הזה. אם דווקא למצוא עסקים או סטאראפים בתחילת דרכם זה מה שעושה לכם את זה.

הרעיון הוא למצוא את הכיוון שמעניין אתכם להשקיע בו ושיסקרן אתכם ללמוד ולקרוא עליו. אם לא יהיה לכם עניין כלל בשום תחום יהיה קשה להתקדם ולרכוש ידע וניסיון. זכרו, השקעות אינן ספרינט אלא מרתון לטווח ארוך שבו אנחנו משקיעים לטובת העתיד שלנו. לכן, חשוב שבמשך הזמן נלמד לחדד את הידע ויכולות ההשקעה שלנו בשוטף. המטרה הזאת תלך יותר בקלות אם יעניין אותנו התחום שבו אנו משקיעים.
תחום ההשקעות שמעניין אותי הוא….
– תחום ההשקעות שהכי פחות מפחיד אותי הוא….

 

6זמן להשקעה: כמה זמן יש לך להתעסק עם ההשקעה? האם יש לכם שעה ביום? שעתיים בחודש? חצי שעה בשבוע? הגדרת הזמן הקבוע שבו תשקיעו חשובה מאוד לאסטרטגיית ההשקעות שלכם. זה יקבע מאוד את אופי ההשקעה עצמה. רוצים להתחיל להשקיע? תבינו שזה ידרוש מכם להשקיע גם זמן.

דירה להשקעה דורשת יותר תחזוקה מאשר תיק מבוסס מדדים למשל. להקים עסק שמניב הכנסה פסיבית דורש כמה שעות ביום לעומת תיק השקעות מבוסס דיבידנדים שדורש כשעה בחודש כשבאים לבחור את ההשקעה הנוספת.

הרעיון הוא להגדיר כמה זמן אנחנו מוכנים להשקיע בלנהל את ההשקעה. זה יקבע למשל אם מתאים לנו לקנות דירה להשקעה שאנחנו ננהל את הדיירים, התקלות והחוזים שבה או קרן השקעות נדל"ן שבה ההתעסקות היא באחריות הקרן. אז עשו לעצמכם טובה ותגדירו כמה זמן אתם מוכנים להשקיע בניהול ההשקעות שלכם.
– אני מוכנ/ה להשקיע …… שעות ב…. (יום/שבוע/חודש)

7נזילות: כמה חשוב לכם שהכסף יוכל להיות נזיל במקרה הצורך? האם זה בסדר שהכסף יהיה נעול במשך 6 שנים ולא תוכלו לגעת בו כלל? האם אתם צריכים להיות מסוגלים להוציא את הכסף בכל רגע נתון? (מחקרים מראים אגב, שזה לא מומלץ כלל). האם הכסף נועד לבר מצווה של הילד עוד 7 שנים? או שנועד לקנות דירה למגורים בשנים הקרובות?

ההגדרה של המטרות של הכסף אמורה לסייע לנו להגדיר את הנזילות. חשוב להבין שיש השקעות רבות שהן אינן נזילות במיוחד כמו למשל נדל"ן. בדירה להשקעה יכול לקחת כמה חודשים טובים עד שנראה את הכסף שלנו חזרה לאחר מכירה. עד כמה זה מתאים למטרות שהגדרנו?
– האם נדרש שכל הסכום יהיה נזיל?
– האם נדרש נזילות לחלק מהסכום?
– לכמה זמן ניתן לנעול את הכסף ללא אפשרות של נזילות?

8השקעה מניבה או הונית? האם אתם מחפשים לקבל תזרים שוטף מההשקעה (למשל כמו שכירות חודשית) או שאתם מסתדרים ורוצים שהכסף פשוט יצמח כמה שיותר עם כמה שפחות מס (כמו מדדים למשל). ההחלטה של סוג ההשקעה משנה מאוד את ההשקעות שכדאי לכם לבחון. אני למשל החלטתי שאני מעוניינת אך ורק בהשקעות מניבות שיכניסו לי תזרים שוטף. המטרה שלי היא להחליף את ההכנסה השוטפת מעבודתי כשכירה ולכן סוג ההשקעות הזה מתאים לי. לכן סוג ההשקעות שבחרתי בו הוא דיבידנדים, דירות להשקעה, קרנות נדל"ן מניבות והלוואות עמית לעמית.

אם למשל המטרה שלכם היא לצבור סכום לדירה למגורים בעוד 10 שנים, פחות מעניין אתכם התזרים השוטף מההשקעה. יותר מעניין אתכם שהכסף יצבור כמה שיותר תשואה כדי שהמשכנתא שתיאלצו לקחת תהיה קטנה כמה שיותר. לכן, קבלו את ההחלטה מראש מה סוג ההשקעה שרלוונטי למטרות שלכם.
– אני מעוניינ/ת בהשקעות מניבות / הוניות

9שליטה בהשקעה: האם אתם רוצים לנהל את ההשקעה בעצמכם ולהכיר את התחום או לתת למישהו אחר לנהל את ההשקעה תמורת עלות? זה למשל יכול להיות ההבדל בין תיק השקעות עצמאי שבו אתם בוחרים בדיוק איזה ניירות ערך לקנות בכל חודש לבין קופת גמל להשקעה או פוליסת חיסכון שבו מנהלי הקרן בוחרים זאת עבורכם. עם מה תרגישו יותר בנוח?

כמה אתם מוכנים לוותר על השליטה תמורת התעסקות פחותה יותר בשוטף? בסעיף 6 הגדרתם כמה זמן אתם מוכנים להשקיע בלנהל את הכסף שלכם. אם מדובר על זמן מועט מאוד אולי כדאי לוותר על חלק מהשליטה ולתת לאנשי מקצוע לנהל את ההשקעה עבורנו.

להשקיע בדירה באופן ישיר יכול לגזול זמן לא מועט אך כל הרווחים מהדירה הולכים ישירות אלינו. אנחנו גם יכולים להחליט בכל רגע נתון אם אנחנו רוצים למכור או להשאיר את הדירה בבעלותינו. להשקיע דרך קרן נדל"ן דורש מאיתנו מעט מאוד השקעה בשוטף אך אנו נאלצים להתחלק ברווחים עם הקרן והיזם שעובדים עבורנו. בנוסף לכך, 

החלטות של מתי למכור או עם איזה אנשי מקצוע לעבוד לרוב לא בשליטתנו כלל. הגדירו עם עצמכם כמה אתם מוכנים לוותר על שליטה תמורת פחות התעסקות ופחות רווחים או שאתם רוצים לנהל את הכל בעצמכם.
– אני רוצה להיות בשליטה ולהשקיע זמן בניהול ההשקעות שלי / אני רוצה להשאיר את השליטה בהשקעה לאנשי מקצוע

10כמה כסף יש לכם להשקיע? האם יש לכם סכום אחד גדול שאתם מתכוונים להשקיע בבת אחת? האם אתם חוסכים כל חודש סכום צנוע ורוצים לגרום לו להתחיל לעבוד עבורכם? הסכום ההתחלתי שיש לכם יכול מאוד להשפיע על סוג ההשקעה שתבחרו. למשל אם אתם שמים בצד 1,000 ₪ כל חודש, כנראה שלקנות דירה להשקעה פחות יתאים עבורכם. אם קיבלתם סכום כסף גדול באופן פתאומי שאתם רוצים להשקיע כנראה שלשים 100 ₪ מתוכם בקופת גמל להשקעה כל חודש פחות יהיה נכון עבורכם.  הגישה שלי היא שהסכומים הקטנים מדי חודש עדיף לשים בשוק ההון בעוד את הסכומים הגדולים והחד פעמיים לשים בנדל"ן. פשוט בגלל שבהשקעות נדל"ן לרוב נדרש רף כניסה גבוה יותר בעוד בשוק ההון ניתן להשקיע במנות קטנות בכל פעם. אבל זה לגמרי אישי. יכול להיות שיש לכם גם סכום כסף התחלתי גבוה, ואתם גם מתכוונים להוסיף אליו כל חודש עוד סכום. אז קודם כל, כל הכבוד אתם בהחלט בדרך הנכונה. אפשר לפזר את ההשקעות בהתאם לאסטרטגיה שלכם ולהשקיע בכמה סוגים של השקעות ובכך גם לפזר סיכונים.
– יש לי …… כסף להשקיע
– אני מתכוונ/ת להוסיף עוד …… להשקעה בכל חודש

לסיכום – כדי להתחיל להשקיע

עכשיו אחרי שעניתם על כל 10 השאלות שלכם יש לכם מיני תוכנית השקעות משלכם. רשמו את התשובות לכל השאלות על דף באופן מסודר ובחנו מעכשיו כל השקעה שנקרית לדרכם לפי 10 השאלות הללו. בהצלחה 🙂