שילוב-של-תגי-זיהוי-תדרי-רדיו-בשרשראות-אספקה-וייצור-ומערכות-מידע-בענן-הוא-שילוב-מנצח-01

Designed by Unsplash

שילוב של תגי RFID בשרשראות אספקה וייצור ומערכות מידע בענן הוא שילוב מנצח

לפני כחודשיים קיבלתי טלפון ממיכל (השם האמיתי שמור עימנו), מיכל התקשרה כי היא היתה בהריון על הבגדים שלה היו תגי RFID והיא שאלה: "האם זה יכול להזיק לתינוקת שלי אם אני לובשת את הבגדים עם התגים?", הסברתי לה שתגי ה RFID שנתפרים לבגדים הינם תגים פסיביים (כאלו שלא משדרים מידע החוצה ונטולי סוללה – כי הם כביסים ולכן לא מכילים רכיבים אלקטרוניים פעילים ולכן אין כל סכנה ו/או חשש לתינוקת שלה ואחלתי לה בהצלחה בלידה.

השימוש בתגים אלקטרוניים ניתן היה לביצוע כבר לפני כעשרים שנה אבל ק'רה משהו מדהים בתחום זה והמחיר של תגי RFID ירד משמעותית, מה שהופך את השימוש בהם לנפוץ ונגיש יותר. 

תגי RFID מתחלקים לשני סוגים: 

תגים  אקטיביים – תגים שיכולים לאתר את המוצרים בסורה חד חד ערכית ובנוסף לשדר נתונים נוספים על המוצר – כגון לחות, חום, עוצמת אור, שדה מגנטי ועוד.

תגים פסיביים – תגים שתדר התהודה שלהם נקלט על ידי אנטנות ואינם משדרים דבר יכולים להכיל מידע רב על המוצר וכל תג למעשה מהווה מספר סיראלי של המוצר שנושא אותו.

מה היתרונות שבשילוב RFID בשרשראות האספקה הייצור וניהול המלאי של הארגון?

התגים הללו מאפשרים מעקב בזמן אמת על כל רמות המלאי של הפריטים לאורך כל שרשראות האספקה של הארגון בנוסף הם חוסכים הקלדה ידנית וטעיוות אנוש של המעקב אחר המלאי ואף מסייעות בנושאים של רגולציה וואלידציה פנימית של ארגון בהטמעות של ISO ו- PMG .

דוגמאות לשימושים נפוצים:

– ניתן לעקוב בקלות אחר ניהול של חוות שמגדלות מוצרים חקלאיים ולקבל קריאות מהשדה. 

– דרך עידכון השלבים בשונים של הייצור בפרויקטים מורכבים.

– ניהול התקדמות המוצרים בין עמדות הרכבה/עבודה מורכבות.

– מעקב אחרי רמות מלאי המחסנים בכל העולם גם בשרשראות אספקה ארוכות כולל הובלה ימית.

– ניהול המלאי בנקודות המכירה בשלב המכירה וגם בשלב של זיהוי של לקוחות חוזרים.

וכל זה ללא הקלדה ידנית בצורה אוטומטית ונטולת טעויות.

לפני שניגשים ליישום שלפרויקט כזה מומלץ לבצע ניסויים בשטח שבודקים היתכנות של פריסת מערך RFID בארגון, לדוגמא סביבה שעתירה במתכת עלול לשבש את היכול לקרוא את התוים כמו גם אריזות משלבות מתכנות גם הן עשויות לשבש את הקריאה אבל אילו דברים שניתן בקלות יחסית למצוא להם פתרונות.

לסיכום

הירידה במחירי התגים והציוד הפריפיאלי שלהם בשילוב עם היכולת לשדר נתונים בזמן אמת לענן ולאגור על גביו את הנתונים ילכו ויגבירו וגם ימיקו את השימוש בתגי ה RFID והם ילכו ויחליפו מוצרים מסורתיים יותר כגון מדבקות ברקוד ומדבקות QR.

היכולת של התגים האקטיביים לשדר נתונים נוספים מלבד הזיהוי החד הערכי כגון: המיקום, חום, לחות ועוד יעניקו לארגונים שישכילו להטמיע אותם שליטה טובה יותר וקבלת נתונים בזמן אמת ללא הצורך בהקלדה ידנית ויחסכו טעויות וכסף.