Moxi 2, photo by Daniel Cavazos

הרובוטים (לא / עוד לא) באים!

ניסו להפחיד אותנו במהלך העשור האחרון שהרובוטים והאוטומציה עוד רגע מחליפים את כולנו, ואז הגיע הקורונה והראתה לנו כמה המציאות רחוקה משם.
אז בואו נדבר על מה עדיין אין לנו:

אין לנו עדיין באמת רובוטי טלפרזנס
שיאפשרו לרופאים ואחיות להיכנס ולנוע וירטואלית במחלקות קורונה. יש את Temi, מוצר ישראלי חדיש ונחמד, נראה כמו צעצוע, נבנה ככל הנראה לסביבה עדינה יחסית, עם פוטנציאל אבל עדיין לא הוכיח את עצמו, עם תוית מחיר של כמה אלפי דולרים, ומצד שני יש את BeamPro שהוא סוס עבודה ישן (ויש אומרים מיושן) עם תווית מחיר של 15-20 אלף דולר. אז למה לא רואים אותם במחלקות הקורונה ברחבי העולם? אולי כי הם לא יודעים לפתוח דלת, אולי כי הם לא יודעים ללחוץ על כפתור של מוניטור, אולי כי הם לא נבנו על מנת שיוכלו לעבור חיטוי ביציאה ממחלקת קורונה, אבל בעיקר כי הם לא נבנו לטובת האתגרים סביב התסריט הזה.

אין לנו עדיין רובוטים ללוגיסטיקה רפואית
רובוטים שלוקחים את בדיקות דם למעבדה, מפנים כביסה מלוכלכת ומביאים נקייה, אוספים מזון מהקפיטריה ומביאים למיטת החולה. יש מספר מצומצם של חברות שפעילות בתחום הזה, יש כמה פרוייקטים שעובדים כבר כמה שנים ברחבי העולם, אבל השוק הזה עדיין לא המריא, לא מבחינת מחירי הפלטפורמות, ולא מבחינת הביצועים שלהן.

אין לנו עדיין כח עזר רפואי רובוטי
אין לנו רובוטים שיסייעו להניף חולים השוכבים על מיטה על מנת להחליף להם מצעים, יש כמה POC שאפשר למצוא ביוטיוב, אבל הם אינם סקיילביליים. על רובוטים שיסייעו לחולים להחליף בגדים או לנקות את עצמם, למיטב ידיעתי אף אחד בכלל לא עובד.

 

אין לנו אחיות רובוטיות
אין היום בשוק הרפואי מערכות שיודעות לנוע במרחב ולהפעיל זרוע או זרועות על מנת לבצע פעולות בסיסיות שאחיות מבצעות.

ואין לנו רופאים רובוטיים…

בשיא הבועה בשנת 2000 שמעתי את ג'ף בזוס בראיון שעשה כתב מעריץ, ששאל אותו – אנחנו לא רגע לפני המצאת כל הדברים שאפשר לחשוב עליהם? עוד רגע כבר לא יהיה מה לחדש – בזוס נחר בבוז ואמר לו להסתכל מתחת לשולחן העבודה שלו ולספור כמה כבלים של חשמל ותקשורת יש שם, ואמר שבשביל להעביר את כל החשמל והדטה על כבל אחד יש עוד עשור של עבודת חדשנות, אז עברו 20 שנים מאז ואצלי מתחת לשולחן יש עוד כמה כבלים (פחות אבל יש). אז לכל מי שנדמה לו שהבינה המלאכותית והרובוטיקה מגיעים להחליף אותנו מחר, שיירגע, ישתה כוס מים, ויחזור למציאות.

הרובוטים באים, אבל הם באים כדי לעבוד לידנו. מי שמסתובב בבתי חולים רואה שגם אם יכפילו או ישלשו את הצוות, עדיין יהיה לכולם מה לעשות ואף אחד לא יתבטל. אז כשהרובוטים יגיעו, הם ייקחו חלק מהפעולות הפיזיות החזרתיות, ויאפשרו לצוות לתת שרות יותר טוב. לצערי, יעברו עוד שנים עד שיגיעו מספיק רובוטים והתחזית הזו תתממש.

מה כן? מחר בבוקר יש סיבה מצויינת לפתוח עשרות סטארטאפים ולטפל בכל מאות הצרכים שזוהו בצורה יותר טובה, יותר זולה, ויותר בטיחותית. עוד חדשות טובות – משקיעים מוסדיים הבינו שהאתגרים בתחום גדולים אבל בני פיצוח, ושיש להם ערך כלכלי גדול. לדעתי אנו נראה השקעות נכנסות לתחומים האלו אחרי עשורים בהן לא הייתה בהן כמעט פעילות הון סיכון ברובוטיקה.