Photo by GlacierNPS / Public domain

טיפים במתן עזרה ראשונה באמצעות ארניקה הומאופתית

מה משותף לפנס בעין, ברית מילה, שיעור ספינינג, ונפילה מאופנים? על כל המכאובים שיכולים להיווצר ממצבים אלו ניתן להקל באמצעות רמדי הומאופתית שנקראת  Arnica Montana. "ארניקה של ההרים" – זוהי רמדי מחוללת פלאים ואני משתמשת בה באופן תדיר ועל מנת לסייע במקרים של עזרה ראשונה.

היסטוריה רחוקה ודוגמאות קרובות

זוהי רמדי ממלכת הצמחים, משפחת המורכבים. הצמח הוא בעל פרחים צהובים וגדל בהרים. שמה בגרמנית הוא Fall Kraut (בעברית "עטשנית") רועי צאן ואיכרים שמו לב שכאשר הכבשים והעזים נופלות או נפצעות, הן ניגשות ומלחכות מהצמח. במהלך השנים נבדקה הומאופטית ונתגלתה ככזו המסוגלת לרפא סימפטומים של פגיעות גם אצל בני אדם.

ניתן להשיגה בכל בית מרקחת הומאופתי ברחבי הארץ.

רק בחודש החולף טיפלתי ב-3 מקרים שונים עם ארניקה ובשלושתם היא עזרה להשיג תוצאות מצוינות תוך זמן קצר.

המקרה הראשון הוא מקרה של ילד שרכב במהירות על סקטבורד ולמראה מכונית חולפת התבלבל והתהפך. גופו של הילד היה זרוע במכות יבשות וכל גופו דאב. הוא גם היה מעט נסער מההפתעה שבהתהפכות ולכן קיבל ארניקה למשך 3 ימים. אחריהם נשארו אזכורים קטנים, בודדים ולא כואבים לנפילה והוא החלים באופן מהיר ביותר.

מקרה שני הוא של חבר שהשתתף במרתון ריצה קצר ביום חם, והרגיש ששריריי הרגליים שלו ממשיכים לרעוד באופן בלתי רצוני ובכלל חש עייפות רבה. גם הוא קיבל ממני ארניקה כמה פעמים באותו יום והרגיש בערב "כמו חדש" כדבריו.

ומקרה שלישי הוא מקרה של אימא טריה שחוותה לידה ממושכת וארוכה, במהלכה הרגישה שהייתה במאמץ שרירי עילאי ובמקביל איבדה דם רב, היא קיבלה ארניקה במשך שבוע ימים על מנת להקל על השרירים הכואבים ולעודד את הגוף לאחות את התפרים בצורה המהירה והטובה ביותר.

ארניקה ככל רמדי הומאופתית אינה גורמת לתופעות לוואי, איננה יקרה לרכישה, קלה וזמינה לשימוש לילדים ולמבוגרים כאחת. היא אחת הרמדיס הכי שכיחות בהומאופתיה ואני עושה בה שימוש תכוף ביותר, ולא בכדי כל האימהות שבילדיהן אני מטפלת כבר רכשו אותה לשימוש עצמי בהנחייתי ומשתמשות בה לא רק בביתן אלא גם לשכנים וחברים.

 

באלו מקרים ניתן להשתמש בארניקה?

אבמקרים של חבלות, חבורות ומכות יבשות – שנגרמות ממפגש עם חפץ קהה שפוגע ברקמות שמתחת לעור. הפגיעה מוחצת את עורקיי הדם הזעירים הרבים היוצרים רשת בכל הגוף. לרוב החבורה הופכת כחולה סגולה ולבסוף צהובה. במקרה כזה הארניקה תעזור גם לתחושה של ההפתעה מהנפילה מבחינה רגשית וגם לריפוי מהיר יותר של המכה לפעמים אפילו עם דילוג על השלב של מכה כחולה שחורה. מדובר על מקרים של פנס בעין, מכה בברך, תאונת דרכים קלה, קבלת מכה מרהיט מסוים בבית ובחצר, החלקות ממשטחים רטובים ועוד תאונות ביתיות.

בשטפיי דם פנימיים – למשל אחרי ניתוח, הארניקה תשמש כמשכך כאבים, ברית מילה שבהם חייבים לחתוך איבר ולחדור את העור, הבעיה היא שתוך כדי כך נאלצים לבתק נימיי וורידיי דם. במקרים אלו הרמדי תעזור לאיחוי מהיר ומושלם של הצלקת.

גמאמץ יתר – אחרי עשיית ספורט מאומץ ברמה או בכמות שאיננו רגילים לה ושאחריו אנו נותרים עם תחושה של כאבי שרירים או רעד כתוצאה ממתיחת יתר, או אחרי טיול או טיפוס ממושך בו כל הגוף כווץ ונדרך למטרת הישארות בשיווי משקל מסוים, שאחריו אנו מרגישים שהיינו במאמץ גדול ומבקשים להרפות גם אז מומלצת ארניקה. כמו-כן רצוי להיות במנוחה ולאחריה לדאוג לקבלת עיסוי עדין של השרירים. ניתן להעזר במקרה זה בארניקה בצורה של שמן אתרי לעיסוי החיצוני עצמו.

Photo by Biodiversity Heritage Library / Public domain

דבמקרים של עקירה או ניתוחים בפה – לחניכיים כואבות ומדממות, לכאב שאחרי עקירת שן ופגיעה ברקמה רכה, לכאבים לאחר ניתוח, הארניקה תעודד את הגוף להפסיק את הדימום מהר ולרפא את המקום.

שמתי לב שכל אימת שאני משתמשת בארניקה, זמן ההחלמה של המטופל מתקצר בעד חצי ממה שהבטיחו לו הרופאים. לדוגמה בחורה שהגיעה עם שבר מורכב ברגל, הורידה גבס ב-5 שבועות במקום 8 שבועות, הרופא שפשף עיניים…

הערה לסיומת
באופן כללי אני ממליצה שארניקה תהיה בכל בית בייחוד בתים בהם ישנם ילדים קטנים וכמובן תישמר בתנאים בהם רמדיס נשמרות – במקום קריר ויבש ללא ריחות חזקים בקרבתה (בשמים, אפטר שייב או שמנים ארומטיים) ואז, חיי המדף שלה הם לשנים רבות. דבר שני, אם אינכם בטוחים מהי חומרת המכה וחושדים שהמצב חמור יותר ממה שנראה או שהמצב באמת חמור, דוגמת תאונת דרכים קשה, יש להבהיל את הנפגע במהירות המירבית לחדר מיון כמובן לבדיקה יסודית.

בברכת בריאות שלמה
נטע