by Christian Erfurt on Unsplash

מתוחים? לחוצים? כך תפחיתו את רמת הלחץ בקלות

ניתן להתייחס ללחץ ולמתח כאל חוסר יכולת של אדם להתמודד עם מצבים שגרתיים שהחיים מזמנים לו. אבל לעיתים מדובר ברמת לחץ גדולה מזאת שאדם ממוצע יכול לשאת, כזאת המתפרשת אצל האדם כאיום ואפילו כסכנת חיים.

כדי להשתחרר מהלחץ צריך לעשות שני דברים: צריך לשנות את הנסיבות הגורמות ללחץ וצריך לטפל בתסמיני הלחץ ולהקל עליהם.

אחת השיטות להקלת הלחץ היא השימוש בארומתרפיה.

כל יצור חי צריך לשמור על האיזון הטבעי שלו כדי להתקיים. האיזון הטבעי (ההומיאוסטזיס) הוא מצב שבו התנאים הפיזיקאליים והכימיים הקיימים בתוך היצור החי נשמרים ברמה יציבה, המאפשרת פעילות מיטבית, למרות שינויים שחלים בסביבה החיצונית.

הפרעה באיזון הטבעי שלנו עלולה לגרום למצבים של לחץ ומתח.

אבל אל דאגה! אנחנו מתוכנתים לחוות רמה מסוימת של לחץ המבוקרת על ידי בלוטות יותרת הכליה וההורמונים אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיזול, המשוחררים ישירות לתוך הדם כשאנחנו נמצאים במצב חירום. בעת העתיקה זה היה יכול להיות כתוצאה מעדר של שוורים ששועט לעברנו, היום זה יכול להיות בגלל משהו ששמענו בחדשות. מה שזה לא יהיה, מנגנון הלחץ הטבעי שנועד להתריע מפני מצבים קיצוניים שונים נכנס מיד לפעולה ועוזר לנו לשרוד.

עם זאת, מצב כזה לא אמור להתרחש בכל יום, אבל העובדה היא שאנחנו לא חיים בוואקום! אנחנו חשופים כל הזמן לאינספור גורמים אישיים או ציבוריים שעלולים להשפיע על האיזון הטבעי שלנו, ולמעשה האיזון הטבעי שלנו מופר כמעט בכל רגע ורגע, ואנחנו מוצפים בכימיקלים טבעיים של לחץ כל הזמן, ואלה עלולים לתרום להתפתחות של מחלות רבות.

ולכן, אנחנו זקוקים לאמצעי להפגת הלחץ. לשם כך ניתן להשתמש בשמנים אתריים בעלי השפעה מרגיעה – בארומתרפיה [1].

Photo by S O C I A L . C U T on Unsplash

השימוש בשמנים אתריים שמופקים מצמחים שונים ידוע כבר משחר האנושות. התכונות המועילות שלהם נוצלו כדי להסתיר ריחות לא נעימים, למשוך תשומת לב של אנשים אחרים, להוסיף ריח, בבשמים, בקוסמטיקה ועוד. אולם, רק בתחילת המאה הקודמת, עם התפתחות המדע החלו חוקרים לזהות את מגוון הרכיבים הפעילים המצויים בשמנים אתריים והחלו לחקור לעומק את השפעות השמנים על גוף האדם, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. השמנים האתריים אינם שמנים ברמה הכימית אלא תמציות ריח שנמצאות בממברנות הצמח, והרכיבים הפעילים שזוהו הם למעשה מולקולות נדיפות קטנות מאוד שנספגות בקלות לזרם הדם דרך העור, מערכת הנשימה או מערכת העיכול וכך מגיעות לחלקי הגוף השונים.

ההשפעה הראשונית והמהירה ביותר של שמנים אתריים על גופנו היא באמצעות חוש הריח. חוש הריח מקושר באופן ישיר למערכת הלימבית במוח האחראית על עיבוד תחושות, רגשות, פעולות הישרדותיות ותגובות מיידיות לסכנה. במחקר שנערך בקרב מטופלים שהביעו תחושות חרדה כשהיו צריכים לעבור בדיקת דימות תהודה מגנטית לצורך אבחנה של סרטן הייתה ירידה של 63% ברמת החרדה כשהבדיקה התבצעה בנוכחות ריח שהיה נעים להם [2].

הרחה ישירה או נידוף של שמנים באמצעות מבער או דיפיוזר (מפיץ ריח חשמלי) מתאימים ביותר לטיפול במצבים רגשיים או נפשיים כגון חרדה, אי שקט והיסטריה, וגורמים לשיפור מצב הרוח, להרגעה, ולחידוד המחשבה. על השמנים המרגיעים נמנים שמן הלבנדר, התפוז, הברגמוט, הגרניום, הקמומיל, הלבונה, ועוד. במחקר שהתבצע במערך של מרפאת שיניים נמצא כי ריחות סביבתיים של תפוז ושל לבנדר הפחיתו את החרדה ושיפרו את מצב הרוח אצל מטופלים שהמתינו לטיפול השיניים [3].

Photo by Matthew T Rader on Unsplash

בשל ריכוזם הגבוה של הרכיבים הפעילים בשמנים האתריים צריך להכיר את השמנים ולדעת איך להשתמש בהם בצורה נכונה כדי לא להינזק (מומלץ להתייעץ עם מטפל מקצועי), וכן, בשל עובדה זאת ניתן להסתפק על פי רוב רק בהרחה או בטפטוף של טיפות ספורות בלבד של שמן אתרי. אם לא השתמשתם בשמנים קודם לכם, שמן לבנדר (Lavandula angustifolia) ושמן תפוז מתוק (Citrus sinensis) ביחד או כל אחד לחוד יכולים להתאים מאוד בתור התחלה. הם בטוחים לשימוש ומשרים רוגע ושלווה.

צריך להקפיד על שימוש בשמנים באיכות טובה. איכות השמן תקבע את טיב הפעילות שלו –

הצמחים המיועדים להפקת שמן איכותי צריכים לגדול בשיטות חקלאיות הולמות, להיאסף בזמן, לעבור מיצוי מקצועי, כדאי שיהיו אורגניים, ויש חשיבות לארץ המוצא, לאקלים, לתנאי הקרקע ולמיקום הגיאוגרפי שממנו הם מגיעים. יש לשים לב גם שמדובר ב-100% שמן טבעי ושהשמן לא מהול במרכיבים זרים לשם חיסכון בשמן (אלא אם כן מדובר בשמן יקר שמקובל למכור אותו מהול בשמן טבעי).

השימוש בארומתרפיה להרגעה במצבי לחץ הוא פשוט וזמין ויכול להפוך בקלות לחלק מההתנהלות היום יומית. מה שצריך הוא בקבוקון שמן אחד קטן שיעשה את השינוי הגדול.

[1]Tisserand R. Essential oils as psychotherapeutic agents. In: Van TollerS, Dodd GH, editors. Perfumery: the biology and psychology offragrance. London Chapman and Hall; 1988. p. 167–82.

[2] William H. Redd et al. Fragrance Administration to Reduce Anxiety during MR Imaging, JMRI (1994) 4:623-626

[3] J. Lehrner et al. Ambient odors of orange and lavender reduce anxiety and improve mood in a dental office, Physiology & Behavior  (2005) 86: 92 – 95

תכנים נוספים