משבר-הקורונה-כמקפצה-לחדשנות

Designed by Pexels

משבר הקורונה כמקפצה לחדשנות

בתקופות של משבר, כמו משבר הקורונה, בהן אנשים רבים מאבדים מקורות פרנסה, גדלה הנטייה להיכנס לעולם היזמות כיזמים או כמשקיעים, ובאופן טבעי, ה-"הייפ" כיזמים או כמשקיעים מתרכז היום בחדשנות.

אם אתם מומחים בתחומכם, עם ניסיון בבניה של מוצרים או ניהול צוותים, או שאתם משקיעים, ברור שיש לכם רעיונות מקוריים או אתם יודעים לזהות רעיונות כאלו, אבל חדשנות? איך אפשר לדעת אם הרעיון הוא חדשני?

כאשר יזמים מזהים טרנד של חדשנות, זה לרוב כבר מאוחר מידי, ולא רק יזמים, גם משקיעים וקרנות צריכים לעיתים לגלות שחדשנות שהם השיגו/הגדירו, היא לא מה שהם חשבו.

על מנת להסביר מהי חדשנות שכולם מחפשים, יש להבדיל קודם בין 3 הגדרות שנוטים להתבלבל ביניהן מכייון שבעולם האמיתי (שמחוץ לטקסטים אקדמאיים) ההגדרות הן לא כל כך חד משמעיות ובד"כ מתערבבות זו בזו.

חדשנות ראשונית – המצאה ראשונית שלאו דווקא מצליחה עסקית, אבל היא הראשונה בשוק.
חדשנות זו היא היכולת לייצר טכנולוגיה, כלים, מוצרים, תהליכים ושירותים חדשניים, יצירתיים ושימושיים, אשר בדרך כלל בעלי השפעות חברתיות וכלכליות ארוכות טווח.

לדוגמה: נורת החשמל הראשונה של וורן דה לה רו.

המצאתיות – היכולת להמציא דברים. כאשר מדובר בהמצאתיות אנחנו מדברים בדרך כלל על תוצרים פיזיים (אבל לא רק), המבוססים על שילוב יצירתי של פונקציונליות שונות, מתוך מטרה בסיסית של קבלת תוצאה פשוטה ויעילה.

לדוגמה: 2000 הניסיונות של תומס אדיסון לשפר את הרעיון המקורי של הנורה של דה לה רו, והפיכתה למוצר צריכה המוני.

יצירתיות – היכולת ליצור דברים.
לרוב כאשר מדובר ביצירתיות, אנחנו מתכוונים לשימוש בדמיון, בהגיית רעיונות מקוריים לסיטואציות ספציפיות. יצירתיות היא יכולת לראות דבר ממספר זוויות שונות בו זמנית ועל בסיס יכולת זו, ליצור הבנה חדשה של הדבר.
אלתור מוזיקלי או אפילו כתבה שמפורסמת במגזין יכולה להיות ביטוי ליצירתיות.

לדוגמה: מצב בו אחרי שהנורה של אדיסון נשרפה, ניתן להשתמש בגוף הנורה כעציץ לגידול צמח ננסי…

חדשנות טכנולוגית מתחלקת ל-2 סוגים:

1

חדשנות משבשת (DISRUPTIVE INNOVATION)
היא אותה חדשנות ראשונית שציינתי לעיל, עליה כולם שומעים בעולמות ההייטק אשר עיקרה ייצור של דברים חדשים לחלוטין.

2

חדשנות מתוחכמת (SOPHISTICATED INNOVATION)
זוהי חדשנות אשר מהווה חיבור או הלחמה בין המצאתיות וחדשנות אשר בעיקרה יישום חדשני של טכנולוגיות, שירותים ותהליכים קיימים.

להבדיל מתומס אדיסון שעשה 2000 ניסיונות עד שהמציא נורה שתהפוך למוצר צריכה המוני, חדשנות מתוחכמת תבוא לביטוי בשימוש ברעיון הנורה באופן שונה (לדוגמה לוח מחוונים דיגיטלי ברכב).

 

שאלה פילוסופית העולה ממציאות זו היא, כיזמים/ות או משקיעים/ות, איזה חדשנות כדאי לנו לקדם? כאשר לרוב, חדשנות ראשונית פורצת דרך ומשפיעה לטווח ארוך, אבל דווקא אנשי החדשנות המתוחכמת הם אלו הזוכים בהכרה כאלו אשר חידשו?

הבה נבחן כמה דוגמאות.

אם חדשנות ראשונית היא חדשנות שאחריה הכול השתנה, ניקח לדוגמה את זיגפריד שמואל מרכוס, ממציא גרמני יהודי שחי רוב חייו באוסטריה, אשר בשנת 1864 התקין מנוע בעירה פנימית על גבי עגלת יד והניע אותה בעזרת דלק.  זיגפריד מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין… חדשנות ראשונית לכל הדעות.

חדשנות מתוחכמת נמצאת בסיפורו של המהנדס ניקולאוס אוגוסט אוטו, אשר ב-1876 שידרג את מנוע הבעירה הפנימית הראשוני והציג מנוע ארבע פעימות היעיל ביותר בזמנו , ולא מפתיע לגלות כי תכנון זה מהווה אבטיפוס לרוב מנועי המכוניות הנמצאים בשימוש מאז תחילת המאה ה-20.

בעולם האמיתי ההגדרות לחדשנות מטשטשות:

חדשנות ראשונית הגיחה בשנת 1903. מרי אנדרסון, חוואית ויזמת, ראתה בביקור בניו יורק נהג קרונית חשמלית נוסע בשלג ביום חורפי עם חלונות פתוחים כדי לפנות שלג מהשמשה הקדמית…

זה נתן לה רעיון, היא ייצרה זרוע מתכת שבצד שלה מגב גומי והצליחה לגרום לה לפעול מתוך כלי הרכב וב-1905 היא רשמה פטנט, שעבר שדרוגים רבים, אבל מאז 1905 יש לנו מגבים בשמשות הקדמיות של הרכבים.

חדשנות מתוחכמת נמצא בסיפורה של חברת "וולוו" השוודית, מהנדס בשם נילס בולין עבד בתפקיד מהנדס בטיחות, תיכנן והמציא את חגורת הבטיחות כפי שאנו מכירים אותה כיום, למרות שהרעיון כבר היה קיים במטוסים ורכבים בצורה שונה.

מדוע אנחנו מתייחסים לסיפור הזה כחדשנות מתוחכמת ולא רק המצאה?

חברת "וולוו" פרצה דרך בעצמה כאשר רשמה את התכנון כ-"פטנט פתוח" וויתרה על ההכנסות מתמלוגים, ולמעשה אפשרה לכלל יצרני הרכב להשתמש בפטנט שהמציא מהנדס החברה ובכך יצרו חדשנות מתוחכמת.

אז, איזו חדשנות כדאי לנו לקדם?

די ברור שכיזמים-חדשנות ראשונית שמה אותנו על דפי ההיסטוריה, וכמשקיעים, הרווחים הגדולים נובעים מחדשנות מתוחכמת.

אחרי COVID-19 יש הזדמנות לכלל השחקנים הפועלים באקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי, יזמים ומשקיעים, לפעול ולייצר תנאים בהם האינטרסים של שני הצדדים (היזמי והמשקיעי) יקיימו מעיין מנגנון הייברידי, המגשר בין שני סוגי החדשנות ולמעשה מייצר חדשנות ראשונית מתוחכמת.