by cookie_studio on freepik.com

ניהול מו"מ: איך לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?!

היעד הסופי של תהליך ליווי יזמים או משקיעים הוא להגיע לשלב ניהול המו"מ ולסגור עסקה שטובה לכל הצדדים. 

עולם המו"מ הוא עולם דינאמי ומשתנה, ולא מפתיע שמושגים בסיסיים מעולם המו"מ עדיין לא נגישים ונהירים עבור יזמים ובעלי עסקים, ולעיתים קרובות אנחנו זקוקים למומחה כדי שיסייע לנו להגיע לתוצאות הטובות ביותר עבורנו, מה גם שכל מו"מ הוא ייחודי והוא יותר אומנות מאשר מדע מדויק… 

אבל חייבים להתחיל איפשהו, אז בואו נתחיל במה אומר המושג BATNA בעולם המשא ומתן? 

ברב המכר הבינלאומי : "כן! לשאת ולתת ולהגיע לסיכום חיובי בעבודה, במשפחה ובחיי היומיום" שכתבו רוג'ר פישר, וויליאם אורי וברוס פאטו (Penguin, 1991) ,
תיארו הכותבים בפעם הראשונה את המושג – BATNA , זהו קיצור של – Best Alternative To Negotiation Agreement – החלופה הטובה ביותר להסכם במשא ומתן.

מדובר ביעד שיש להתכונן אליו לפני קיום המו"מ ולבחור בו במקרה ולא הגענו להסכם אשר מתקיים במסגרת התוצאות הרצויות לנו.

חשוב מאוד שה-BATNA תהיה מקיפה ומתחשבת בכל ההיבטים השונים ככול שאפשר, ולכן כדאי להיעזר באנשים מקצועיים אשר יכולים להסתכל על המטרות ולבחון אלטרנטיבות נוספות עבורנו.

המודעות וההכרה ב-BATNA שלנו חשובה משני טעמים, הראשון היא תמנע מאיתנו להגיע להסכם עם תוצאה גרועה יותר ממה שאנחנו מוכנים לקבל-וכך לצאת במקום גרוע הרבה יותר בסיום המו"מ.

ומהצד השני, המודעות וההכרה ב-BATNA שלנו מסייעת לנו לזהות ולא לוותר על הסכם אשר יספק תוצאות טובות יותר מהאלטרנטיבה.

by vectorpouch on freepik.com

דוגמה ל-BATNA לא מנומקת דייה:

לפני מו"מ לשת"פ עם ארגון אשר שאנחנו מעוניינים לעבוד עמו – החלטנו שבמידה והמו"מ לא יספק לנו הכנסה X ₪ – אז ה-BATNA שלנו היא לפנות לארגון אחר/מתחרה.

לאחר מו"מ של שעה עם נציג הארגון, אנחנו מבינים כי עמדתם תאפשר לנו להרוויח 5000-X ₪ על השירות שלנו – כלומר אנחנו מקבלים מחיר שהוא לא קרוב למטרת היעד איתה נכנסנו למו"מ…

אם כאן מסתיים המו"מ, ה-BATNA שלנו תגרום לנו לסיים את המו"מ ללא הסכמה ולפנות לארגון אחר/מתחרה…

חשיבותה של  BATNA מנומקת מספיק מתבטאת במיטבה אצל אנשי מו"מ מיומנים ויצירתיים, כי אם המו"מ מתפתח ולמרות שהארגון אליו פנינו לא מוכן לוותר על עמדתו של 5000-X ₪, אבל…. 

הם מוכנים לחסוך לנו עלויות שונות בסך של 2500 ₪ ולפתוח לנו דלתות לקהלים חדשים, דבר שארגון אחר אינו יכול לספק כלל, אולי אנחנו דווקא נבחר ללכת איתם – למרות שהמטרה שלנו לא הושגה במלואה.

אל תתקבעו על ה-BATNA במחיר של הפסד אפשרות לרווח גדול יותר.