by starline on freepik.com

אופציות או שכר? מה תיקחו?

מה עושה סטארט אפ בתחילת דרכו כאשר התקציב נגמר?
ולמרות זאת, הוא צריך את הטאלנט הכי טוב שיש בשוק?
איך אפשר לגייס טאלנט כשאין תקציב ומה ניתן להציע לו?
סטארט אפ – טומן בחובו הרבה מאוד סיכון וגם סיכוי. הן ליזמים, למשקיעים וכן, גם לעובדים.
אז איך מגייסים טאלנטים כאשר סטארט אפ נמצא בתחילת דרכו?
ומי צריך לקחת את הסיכון פה, החברה או העובד?

לפני שנצלול לדילמת הגיוס שעומדת בפני סטארט אפ מתחיל בואו נלמד מהי ההגדרה של  סטארט-אפ?

חברת הזנק או חברת סטארט אפ (באנגלית: Startup company) היא חברה שהוקמה תוך זמן קצר במטרה לפתח מוצר או רעיון ייחודיים, לרוב בתחום ההייטק. על פי רוב, חברות כאלו יתחילו ממספר עובדים קטן כשהן שואפות להשיג משקיעים גדולים כדי לפתח את היקף פועלן.

חברות הזנק ממומנות לרוב על ידי קרנות הון סיכון, חממות טכנולוגיות או משקיעים פרטיים (אנג'לים), כשההון הראשוני משמש להקמת החברה, גיוס עובדים, פיתוח מוצרים או שירותים, ומכירתם. חברה מפסיקה להיות חברת הזנק, כאשר היא נמכרת לחברה מבוססת (תהליך שנקרא אקזיט), מונפקת לציבור או מתבססת בעצמה והופכת לחברה רווחית. 

סיפורו של הסטארט-אפ הזה החל בשנת 2018, עם מוצר מבטיח, פורץ דרך.
היזמים האמינו שזהו האקזיט הבא, ועם האמונה הזו, הם הצליחו לרתום 2 סבבי השקעה, בעיקר של חברים ומכרים שהאמינו במוצר וביזמים.

בתחילה הם גייסו מספר פרילנסרים מוכשרים שפיתחו להם את המוצר ומיד לאחר מכן החלו למכור ללקוחות. 

אבל אז הם נתקלו בסוגייה מורכבת, התקציב עמד להיגמר, את המוצר חייבים להמשיך לפתח, בייחוד כאשר יש כבר לקוחות שמשתמשים בו, לא ניתן להמשיך ולהחזיק בכל המפתחים שעבדו על המוצר עד כה, משום שהמחיר שלהם מאוד גבוה.

מה עושים מכאן?

המוצר של החברה הוא לב ליבה, ללא מוצר אין לה זכות קיום. חייבים להמשיך ולפתח ובמקביל להגדיל את המכירות. התקבלה החלטה, לגייס מנהל פיתוח שיקח על עצמו את המשך הפיתוח ובעתיד יקים מחלקת פיתוח.

המועמד האידיאלי הוא מישהו שהוא חוד החנית בטכנולוגיות הכי חדשניות, ארכיטיקט, עם יכולת מוכחות, מישהו שיקח על עצמו את עבודתם של כל המפתחים הקודמים ויוביל את המשך הפיתוח. 

מה שמנהל את היזם ומשפיע על החלטותיו הוא הצורך הדחוף במפתח מחד ומאידך המציאות – הוא חייב למצוא דרך לקצץ בעלויות. 

עם הידיעה הזו, היזם מתחיל לחפש את המועמד האידאלי וכעת עומדות בפניו 2 סוגיות מאוד מעניינות ומהותיות:

1

איך הוא יצליח להביא לארגון שלו מועמד מתאים, כאשר הוא לא יכול לשלם מספיק, אבל  מעוניין בטאלנט הכי חזק שיש?  האם הוא בכלל יכול לרתום אנשים כאלו לארגון שלו? האם המפתחים הכי חזקים שיש בשוק יסכימו לבוא?
במצב הזה הוא חושש מאוד משום שהוא כחברה, לוקח סיכון, יכול להיווצר מצב שבו החברה תשקיע עשרות אלפי שקלים בעובד המדובר ואז במידה ו"השידוך" בין החברה לעובד לא יצליח, בין אם מסיבות מקצועיות או אישיותיות, שלא תמיד ניתן לזהות בהתחלה, אזי הכאב שבגיוס הלא מוצלח יהיה גדול ובעיקר יורגש בכיסה של החברה. והרי הוא (היזם), לא יכול להרשות לעצמו לקחת כזה סיכון, ולאבד עשרות אלפי שקלים.

2

ומה אם העובד יקח סיכון ולא החברה? אולי אפשר להציע למועמד שכר נמוך מאוד… והרבה אופציות, סוג של שותפות, למכור למועמד חלום עתידי, אם הסטארט אפ יצליח אז גם המועמד.
יש למועמד סיכוי להיות מליונר.

כאן המשמעות היא שמי שלוקח את הסיכון הוא המועמד ולא החברה. 

ישנן אופציות נוספות

לא לכולם יש את היכולת "לשפוך" כסף על העובדים שלהם בתחילת הדרך.
ולכן אחת הדרכים האהובות ביותר היא לגייס לסטארט-אפ מכרים ואנשים, שליזמים ישנה היכרות מוקדמת איתם, הן באופן אישי והן על ידי המלצות והם סומכים עליהם מקצועית ואישיותית.
היזם (בדרך כלל), רותם את המועמדים ומלהיב אותם מהמוצר ומהחברה במידה כזו, שהם מוכנים לקחת את הסיכון (של שכר נמוך לתקופה מסויימת ) כדי להרוויח את הסיכוי שאולי החברה באמת תצליח ותעשה אקזיט ואז יש סיכוי ממשי לעושר.
במידה ואין ליזם מכרים כאלו והוא מחליט לפנות לשירותי גיוס חיצוניים כדי לאתר אותם,
אזי, ברגע שמגיעים לשולחנו של היזם קורות חיים רלוונטיים, הוא שוב צריך להפעיל את קסמיו ולמכור גם למועמדים ה"זרים" את אותו הרעיון וחלום האקזיט, במטרה לרתום אותם לחברה, למוצר ולהצלחה שהוא צופה למוצר.

המטרה היא אחת בין אם מדובר במכרים ובין אם לאו – רתימת המועמדים לרעיון של הסטארט-אפ והאקזיט שנמצא מעבר לפינה. 

כאשר אתם בוחנים אפשרות של הצטרפות לסטארט-אפ בתחילת דרכו,

חשוב שתדעו שסטארט-אפ משול בעיני ללונה פארק וכאשר מצטרפים אליו יש לקחת בחשבון שלצד הסיכוי הגדול להצלחה, ישנם סיכונים גדולים ויכול להיות שהסטארט-אפ לא יעשה אקזיט כמו שחשבתם.

כל המעורבים בעניין לוקחים סיכון, גם החברה וגם העובדים. חיי סטארט אפ הם הרפתקה אחת גדולה. והם יכולים להתאים לאנשים שאוהבים לחלום, להרפתקנים, לכאלו שלא מפחדים לקחת סיכונים ומסוגלים כלכלית לספוג כמה חודשים של משכורת נמוכה.

אז אם אתם שוקלים להצטרף לסאטרט-אפ, ודאו שאתם אוהבים את המוצר, מאמינים בו, מבינים אותו עד הסוף ואולי זוהי ההזדמנות שלכם להפוך לעשירים. גם אם ההתחלה פחות זוהרת.

אתם מכירים את הקלישאה שמי שלא מנסה לא יודע…

צריך לדעת לזהות הזדמנויות כשהן מגיעות לפתחנו.