by macrovector on freepik.com

מדוע חברות ענק מתמקדות בבניית קהילות?

אסטרטגיות שיווק דיגיטליות מסורתיות נכשלות בעידן של חוסמי מודעות (ad blockers) ורווית-יתר של מותגים.

במקביל, התחרות נעשית קשה יותר ועלות גיוס הלקוחות עולה כל הזמן. הכלכלה הדיגיטלית המודרנית דורשת גישה ייחודית לשיווק.

זו הסיבה שרבות מהחברות המצליחות ביותר משקיעות בדברים שאינם מובילים ישירות ליותר מכירות, אלא מחזקות את המותג בטווח הארוך – הן מתמקדות בבניית קהילות סביב המוצר או השירות שלהן.

ניהול קהילה חזקה אינה רק דרך לבדל את עצמכם – זוהי דרך להתעלות על הגבולות המגבילים בליבת העסק שלכם. לא משנה כמה טוב הדבר שאתם מוכרים, בסופו של יום זהו עוד מוצר או שירות. על פי סקר המותגים המשמעותיים של 2019, 77% מהמותגים יכולים פשוט להיעלם ולאף לקוח לא יהיה אכפת. אבל אם השיווק שלכם בנוי סביב הקהילה שלכם, המותג שלכם יכול להימנע מגורל דומה. במקום זאת, זה יכול לייצג קבוצה נלהבת של אנשים החולקים דעות דומות ואג'נדה משותפת.

להרוויח שגרירי מותג

האנשים שמרגישים "בבית" בקהילה שלכם, סביר מאוד שישכנעו אחרים להשתמש במוצר או בשירות שלכם גם כן. שיווק מפה לאוזן הוא כוח שאי אפשר שלא להתחשב בו – למרות שלא ניתן למדוד אותו בקלות. לקוחות רוצים להיות בטוחים שתעמדו בהבטחות שלכם. תוכן שנוצר על ידי חברי הקהילה יכול לשכנע אותם לקחת את הסיכון.

אותם האנשים ירחיבו ברצון את מאמציהם "להמיר" אחרים. מכיוון שכמו שצויין קודם, הם רואים בכך תנועה, בחירת סגנון חיים – לא החלטת רכישה. הקשרים שלהם יהפכו לעוקבים פוטנציאליים שלכם – 71% מהצרכנים מושפעים מאוד מהמלצות חבריהם.

לפתח נאמנות למותג

נאמנות קהילתית מתורגמת לעתים קרובות, אם כי לא בהכרח, לנאמנות למותג. אנשים אלה מתכנסים על ידי החזון העסקי שלכם, וככלל, ניגשים בהתלהבות למוצרים והשירותים אשר מרחיבים אותו.

זה יכול להציג סט של אתגרים – אם החלטות הפיתוח שלכם איכשהו פוגעות בערכים שהקהילה שלכם נבנתה עליהם, המשתמשים ינטשו את המוצר שלכם בהמוניהם.

לכן, אם תשארו נאמנים להבטחותיכם, אנשים יהיו להוטים לנסות דברים חדשים.

לקבל החלטות חכמות יותר

ניהול קהילה פעילה זו דרך נהדרת להבטיח "לולאת משוב" שקופה בינכם לבין הלקוחות שלכם. תגובות אישיות הולכות לאיבוד, אבל קשה להחמיץ תהודה קהילתית. הקהילה שלכם יכולה להגביר את הקולות שבצורה אחרת כנראה לא ישמעו.

קהילה זו גם הזדמנות אדירה להבין את הצרכים של הלקוחות שלכם – חברי הקהילה. לעומת מקומות אחרים, בתוך הקהילה החברים מרגישים מאוד בנוח לשתף דברים, שסביר להניח שלא היו משתפים באף מקום אחר. מתפקידכם לזהות דפוסים שחוזרים על עצמם, ולהעניק להם מענה. באותה ההזדמנות גם תוכלו למדוד כמה טוב אתם מתנהלים כבעלי עסק או כחברה. מה שיכול לסייע מאוד כמדד לשביעות רצון הלקוחות ולשימור הלקוחות.

נמצא כי 91% מדור ה-Z והמילניאלז מוכנים להחליף מותג בגלל ערכים. אם אתם עוקבים אחר המרחבים הקהילתיים שלכם, תוכלו להבחין בסימנים המוקדמים של דברים שמשתבשים. כדי להאיץ את לולאת המשוב הזו עוד יותר, רצוי לפנות ישירות ללקוחות שלכם בפורום ציבורי ולהאזין למחאות ו/או להצעות שלהם.

יתרה מזאת, זה הרבה פחות יקר לשמר לקוחות קיימים מאשר לגייס לקוחות חדשים. ועדיין, מרבית החברות ממשיכות להעניק עדיפות לגיוס לקוחות על פני שימור.

by macrovector on freepik.com

לגשר בין האונליין לאופליין

זוהי דרך מצויינת לבסס את עצמכם משני צידי המסך על ידי שילוב קהילת האונליין גם באופליין (ולהיפך).

קהילת האונליין לא מפסיקה להתקיים בעולם האמיתי. חברות משלל התחומים מארגנות מפגשים וכנסים, ומעניקות לחברי הקהילה שלהן הזדמנות להתכנס בחיים האמיתיים.

החיבורים שאנשים יוצרים ברשת הם מוחשיים יותר ממה שהם עשויים להיראות, וטיפוחם במפגשי אופליין רק יהפוך אותם לחזקים יותר.

בנוסף, נוכחות בעולם האמיתי תפעל כפרסום עבור אנשים אשר לא ניתן להגיע אליהם באונליין.

באותה מידה, מותגים מסורתיים יכולים להקים קהילות דיגיטליות כך שהמשתמשים שלהם, לא משנה היכן הם גרים, יקבלו את האפשרות לנהל חיים קהילתיים פעילים.

 

מסקנות

קהילות עסקיות הן חלק מהתרבות הדיגיטלית. אם אינכם מטפחים את הקהילות של הלקוחות והספקים, אתם מסתכנים בלהפסיד במשחק כנגד עליית מחירי הטראפיק ברשתות.

עלינו לפתוח ערוצי תקשורת דרך אנשים רגילים, כאלה שאנחנו יכולים להתחבר אליהם באמת. רק הם יוכלו להוביל נאמנה לשימור לקוחות ארוך טווח.

ולכן, זה סופר חיוני להתמקד בהשפעה החברתית שלכם בנוסף לערוצי השיווק הרגילים והמקובלים. לאורך זמן מה שהצרכנים מחפשים הוא את החיבור הרגשי עם העסק או המותג.

הוא זה שייצור את הבידול עבור עסק המנהל קהילה סביב הפעילות שלו, לעומת עסק הממשיך להשתמש באסטרטגיות שיווק מסורתיות.