Photo by Tim Foster on Unsplash

כיצד לבחור קריירה ומה שצריך לקחת בחשבון

לבחור קריירה מתאימה לך זה לא קל. קשה יותר לבחור כשאין לך מושג מה לבחור או איך בכלל מתחילים. במאמר ישנם שאלות שהתשובות עליהן יעזרו לך להתחיל להבין איך לבחור

השתחררתם מהצבא? גמרתם ללמוד באוניברסיטה? התחלתם עבודה חדשה והיא ממש לא מה שחשבתם? פוטרתם? הוציאו אתכם לחלת ואין לכם מושג מה הלאה?

ברוכים הבאים לעולם של המבוגרים: זה העולם הטוב ביותר והעולם הגרוע ביותר. העולם שבו הכל מותר, אבל גם לכל מה שאנחנו עושים יש מחיר – ואת המחיר הזה אנחנו משלמים בעצמנו.

אז מה, מה תעשו בחיים האלה?

לאן תלכו כשתקומו בבוקר? איך תעבירו את הימים (או הלילות) שלכם? איך תתפרנסו? כמה תרוויחו? ולמה בדיוק זה יספיק? איפה תהיו בעוד שנה? בעוד חמש שנים? בעוד 20 שנה?

הרבה שאלות, הא?

שאלות קשות שלרובנו יש קושי של ממש לענות עליהן. אז הנה, אני כאן בשבילכם כדי לענות על כמה מהשאלות. ולתת לכם כמה כיוונים וכמה עניינים לחשוב עליהם. אבל קודם כל, חשוב שתזכרו: הכלי החשוב ביותר בבחירת הקריירה ומסלול החיים העתידי שלכם הוא ההכרות שלכם עם עצמכם. רק מי שיודעים באמת ובתמים במה הם טובים, במה הם חזקים, מה הם אוהבים והיכן מצויות התשוקות שלהם – רק הם יידעו באמת להתמודד עם השינויים והאתגרים שהעולם התעסוקתי יעמיד בפניהם.

 

לכן, לפני הכל, אני מזמין אתכם להציץ במצפן הפנימי שלכם, ולבדוק מי אתם.

מה הכי חשוב לכם? האם זה עניין אחד או כמה סוגיות שונות. האם אתם אנשי צוות או סוליסטים? האם אתם טיפוסים של משרד או מדבר? האם אתם זקוקים לבסיס בודד או לחיים של נסיעות? האם אתם גמישים או נוקשים? ומה מכל אלה נכון רק עכשיו? מה יהיה נכון תמיד?

ההכרות הזו עם עצמכם היא הדלת הראשונה שעליכם לעבור בדרך לבחירה. הקדישו לה מחשבה של ממש, כדי שתדעו לעשות את ההחלטות הטובות בזמן הנכון.

ואחרי שעברתם בדלת הראשונה, הנה הדברים שכדאי לקחת בחשבון, לשאוף עמוק ללב ולריאות כדי להגיע לבחירה המיטבית מתוך אינספור האפשרויות העומדות בפניכם:

מה אתם אוהבים? מה מדליק אתכם? תכנות? ריקוד? מוזיקה? עבודה עם אנשים? טיפול? עבודה עם הגוף? עם מקלדת? מהו כלי העבודה שלכם? טוריה? מחשב? סטטוסקופ? פטיש? מברג? אנשים אחרים?

אבל לאהוב משהו זה לא מספיק. אני, למשל, נורא נורא נורא אוהב מוזיקה. באמת, אני קם בבוקר, ורק כשהרדיו דולק והמוזיקה מתנגנת, היום מתחיל. עד אז יש לי חושך בראש ובלב. אבל למרות שאני אוהב מוזיקה בכל לבי ובכל מאודי, יש לי שמיעה מוזיקלית של ינשוף חולני, וחוש קצב של קרנף צולע. כשאני מתחיל לשיר, אנשים קופצים מהחלון. אז זה לא רק מה אתם אוהבים, אלא גם במה אתם טובים?

יש לכם את התשוקה והיכולת. נהדר. אתם ממש בדרך לאנשהו. ועכשיו, לשאלה הבאה: אפשר להתפרנס מזה? נגיד שאתם אוהבים פנטומימה ואתם פנטומימאים מוכשרים, נשאלת השאלה: האם תוכלו להרוויח מזה כסף כדי לקיים את עצמכם? איך? ואם זה יקרה רק בשלב מאוחר יותר, מה תעשו עד אז?

plane
Photo by Ben Neale on Unsplash | האם צריך היום סוכני נסיעות?

סימן טוב למה עושה כסף הוא השאלה "מי צריך את זה?" או "מי מוכן לשלם על זה?" או "האם אנשים צריכים את זה?" האם התשובות הם שהרבה אנשים מעוניינים במה שיש לכם להציע, אתם על דרך המלך. אם התשובה היא שאף אחד לא צריך את זה ואף אחד גם לא יהיה מוכן לשלם על מה שיש לכם להציע – נו, אז אולי המצב קצת פחות טוב.

ומכיוון שאנחנו חיים בעולם דינמי שמשתנה במהירות, ברור שמה שאנשים צריכים היום הוא לא בהכרח מה שאנשים יצטרכו בעוד שנה, חמש שנים או עשרים שנה. פעם אנשים הזמינו טיסות באמצעות משרד נסיעות, והיו מאות אלפי סוכני נסיעות שם בחוץ. היום, רוב המשרות האלו נעלמו, ועימן רוב סוכני הביטוח, הסנדלרים, התופרים ורבים אחרים. ולכן, כדאי שבדקו לא רק מה אנשים צריכים היום, אלא האם אתם סבורים שהם ימשיכו להזדקק למה שאתם מציעים גם בעתיד. האם הבחירה שלכם תוכיח את עצמה גם בעוד עשור?

עוד דבר שחשוב להביא בחשבון הוא מה מסלול הקריירה שלכם?
לאן אתם הולכים אחרי התפקיד הראשון? אחרי התפקיד השלישי? האם אתם סבורים שהעתיד ופן לכם משרה ניהולית בכירה או התמחות ייחודית? האם אתם רוצים לעבוד כחלק מארגון או להקים מיזם משלכם? האם תרצו להוביל או לסייע?

 

ושאלה אחרונה שאולי נראית מוקדמת, אבל יש רבים שעסוקים בה כבר מגיל צעיר: מה אני רוצה להותיר אחרי? עבור האנשים שעובדים אתי? לילדים שלי? לעולם כולו? מה חשוב לכם? עולם נקי יותר? תעשייה יעילה יותר? חשבון בנק מרופד? תרומה לקהילה? התקדמות טכנולוגית? ומה החלק שלכם בשינוי הזה?

כל השאלות האלו עלולות להיראות לא רק כהבטחה גדולה, אלא גם כצל גדול ומאיים.

החדשות הרעות הן שכדי לבחור בדרך הנכונה שלכם, תידרשו להתייחס אליהן בשנים הקרובות בין אם אתם רוצים בכך ובין אם לאו, אבל יש גם חדשות טובות!

 

החדשות הטובות הן שהסבים והסבתות שלכם, ואולי אפילו ההורים שלכם, עשו החלטת קריירה אחת בכל חייהם, ונאלצו להישאר נאמנים לה במשך חיים שלמים. אצלכם זה לא ככה. קודם כל, אם תגלו בשנים הקרובות שהטעמים שלכם והצרכים שלכם משתנים, כמו גם ההזדמנויות שעומדות לפתחכם, הרי שתוכלו לשנות את ההחלטות שלכם ולהתחיל מחדש. ולא פחות חשוב מכך: העידן הזה מאפשר לנו לעשות יותר מדבר אחד.

יש היום רופאים שהם גם סטארט-אפיסטים, שחקנים שהם גם סופרים, ספורטאים שהם גם חוקרים, אקדמאים שהם גם אנשי תקשורת.

ולכן, חשובה ככל שתהיה ההחלטה שלכם, זכרו: זו לא ההחלטה היחידה, ובטח לא ההחלטה האחרונה שתעשו לגבי הקריירה שלכם. ההחלטות הטובות שתקבלו היום ילוו אתכם חיים שלמים? והפחות טובות? אפשר יהיה לשנות אותם בעוד שנתיים, שנה או אפילו שבוע.