ביטקוין

Designed by Unsplash

בואו נקדח כמה ביטקויינז

לפי ד"ר גוגל, והלינקים שהוא מציע למחפשים, בשביל לכרות ביטקויין אחד, ששוה כרגע בערך 57 אלף דולר ליחידה, צריך מחשב חזק שיעבוד בערך 3 שנים, יצרוך במצטבר בערך 87-88 מגה וואט לשעה, שיעלו לפי תעריפי חברת החשמל בישראל כ-13 אלף דולר, ומי שיעשה את זה – ישאר עם בערך 45-50 אלף דולר. אם רוצים לקצר את הזמן, אז אפשר להקים חווה של 100 שרתים, ולהפיק ביטקויין כל שבוע וחצי.

טוב, זה לא כזה פשוט, כי גם המחשבים והתוכנות עולים כסף. אם אתם רוצים מחשב פשוט – זה יעלה בערך 2,500 דולר, במחירי החשמל בישראל, כנראה שאם תכרו בעזרת המחשב הזה למשל אטריום, תרוויחו בערך 11 דולר ליום, ובמקרה הזה תחזירו את ההשקעה תוך קצת יותר מ 225 יום, זה כבר נשמע קצת פחות מרגש, לא?

מי שרוצים להרוויח המון כסף ומהר, יכולים לנסות לעגל פינות – או לחסוך בעלות החשמל או בעלות המחשבים. אפשר לקחת דוגמה ממשמרות המהפכה האיראניים – מיושם בפועל – קונים מחשבים בתקציבי המדינה, מתחברים פיראטית לרשת החשמל, וכורים לחשבונות האישיים מטבעות קריפטו. נשמע הזוי? אז סתם שתדעו – בתחילת 2021 4.5% מהפקת הביטקויין העולמית התחוללה באירן.
אם החשמל בזול או בחינם – מה אכפת לנו לכרות כמו משוגעים – אבל, בסין ובאיראן יש מחסור בחשמל – בסין בגלל הצמיחה המהירה ברמת החיים, באיראן בגלל הסנקציות, ובשני המקרים – המשטר מבין שאם יתנו ליזמי ביטקויין להנות מהחשמל המסובסד, לא יישאר מספיק חשמל לאזרחים הרגילים, וכל אחד מהמשטרים האלו נלחם בדרכו בכרייה.

כמה חשמל צורכת כריית המטבעות?

הערכות מדברות על צריכה עולמית של 80-110 טרה וואט שעה בשנה כעת, שזה בסביבות 0.5% מסך הפקת החשמל העולמית, אבל זה עכשיו – ומה יקרה כאשר מטבעות הקריפטו יהפכו לפופולאריים יותר ויהיו בשימוש גלובלי יומיומי – זה יגדל פי 10, פי 100, פי 1,000?

היום זה שווה ערך ל 20-30 תחנות כח פחמיות ייעודיות, ומחר? על אף שיש כאלו שצועקים "זאב, זאב", אין חשש שהפעילות הזו תשתה את כל החשמל לכולנו, אבל נראה שהיא כן תעיק על צריכת החשמל העולמי הגואה גם ככה – מעלייה ברמת החיים, רכבים ורכבות חשמליות, דטה סנטרז ועוד.

איפה יש שביב של חדשות טובות?

כבר היום, 62% מצריכת החשמל של כורי הקריפטו, נשענת לפחות חלקית על מקורות חשמל הידראוליים (מפלים ונהרות), ו 39% משתמשים בשילובים של אנרגיה מתחדשת אחרת – שמש, רוח, או מקורות גיאותרמיים. ולאן לדעתי העולם הולך – לדעתי אנחנו נראה שתי מגמות מאוד מנוגדות – בין העולם הקפיטליסטי לבין שאר העולם.

סין, רוסיה, איראן, ואפריקה סובלות ממחסור ביכולת ייצור אנרגיה, וכרגע עדיין משקיעות את רוב הקמת מערכות החשמל שלהן באנרגייה מזהמת. המדינות האלו לא יכולות להרשות לעצמן להקים תעשיית קריפטו משגשגת, כי את ההון הדרוש להקמת תחנות כח הן משקיעות לטובת מתן מענה אנרגיה בסיסי לאזרחים שלהן, ואין להם קיבולת עודפת לטובת היזמים. הן תהיה עסוקות ב 50 השנים הקרובות גם בהמשך חיזוק תשתיות האנרגיה שלהן, ובמקביל, בהנחה שאכן יממשו את ההתחייבויות שלהן למאבק בהתחממות הגלובלית, גם בהסבת התשתית הקיימת מפחמית למתחדשת.

המערב, כבר די מיצה את צרכי בניית תשתיות האנרגיה שלו, ובמערב הרבה יותר קל לגייס הון פרטי לטובת הקמת תשתיות אנרגיה. כבר כיום, יש שפע של יזמים שבונים חוות סולאריות לכריית ביטקויין, ובמחיר הפקה של 5-6 סנט לקילוואט סולארי, הם מרוויחים נהדר.
אנחנו רואים גם יוזמות של איזון רשתות חשמל מסורתיות – בהן חוות כרייה קונות את עודף כושר הייצור של יצרני החשמל בשעות שאינן שעות השיא – המודל פה קצת יותר בעייתי – כי אז זמן החזרת ההשקעה במחשוב מתארך משמעותית, וגם, ביום לא רחוק, כאשר מצברים רבים יותקנו אצל הציבור הרחב – כל נושא איזון הצריכה ברשת ישתנה, ולא יהיה תמריץ ליצרני החשמל המסורתיים למכור "עודפי" חשמל לכורי הביטקויין.

אנרגיה גרעינית לקריפטו זו ההתפתחות הכי מעניינת בתקופה האחרונה. לאחרונה פורסמו בפנסילבניה שתי עסקאות כרייית קריפטו על בסיס אנרגיה גרעינית. עסקה אחת דווחה על ידי תחנת כח גרעינית פעילה – עסקאות מסוג הזה מאפשרות אופק יציב ובטוח לתחנות גרעיניות קיימות – מול הכנסות מובטחות, כך שיאפשרו שימור ופיתוח הפעילות של התחנות האלו. העסקה השנייה אפילו יותר מעניינת – העסקה היא בין סטארטאפ בשם אוקלו, שבונה מיקרו כורים גרעיניים שמשתמשים בפסולת של כורים גרעיניים מסורתיים בתור דלק, לבין חברה שמתמחה בכריית קריפטו. חברת הקריפטו חתמה על הסכם לרכוש חשמל למשך 20 שנה, וכל מה שנשאר עכשיו זה לבנות את הכור שיספק את החשמל. למה זה מעניין? כי אנרגיה גרעינית אינה מזהמת את הסביבה, בוודאי אנרגיה מהדור החדש שלא אמורה כלל לייצר פסולת גרעינית.

על הנייר, נראה שאנרגיית שמש ורוח זולות יותר מאנרגיה גרעינית, אבל להערכתי הדורות החדשים של המיקרו-כורים שבדרך – יכולים לשנות את התמונה.

אז לאן העולם הולך?

ההערכה היא שכורי קריפטו יצטרכו להתבסס בעיקר על אנרגיה מתחדשת ואנרגיה גרעינית – זה אומר שנראה את כריית הביטקוין בטווח הבינוני תנדוד למערב – שם גם קל לגייס הון פרטי להקמת תשתיות אנרגיה מתחדשת, וגם אפשר לבנות כורים גרעיניים. ככל שהקריפטו יהפוך להיות מקובל יותר, הטכנולוגיה תבשיל, והביקושים יגדלו, אנחנו נראה גופים גדולים יותר נכנסים לתחום הכרייה – ואולי אפילו בסוף אלו שבונים ומתפעלים את הדטה סנטרים הגדולים – אותו מחשוב ענן שכולנו נהנים ממנו – אמזון, גוגל, ומיקרוסופט, אולי הם פשוט יעברו ויקימו חוות יעודיות לכריית קריפטו. בכל מקרה, נראה שתוך כמה שנים המערב הפרוע של הכרייה של היום יעלם.

תכנים נוספים