NFT

Designed by Pixabay

שימוש של NFT בשרשרת אספקה - איך זה יעבוד?

טכנולוגית ה-NFT היא טכנולוגיה הקשורה לבלוקצ'יין עם פוטנציאל עצום ללוגיסטיקה, מכיוון שהיא יכולה להבטיח בקרת עקיבות הרבה יותר מדויקת. NFTs הם מסמכים דיגיטליים המאפשרים לזהות מוצרים באופן ייחודי עם בעליהם ולכלול פרטים נוספים מסוימים. מכיוון שלא ניתן לתמרן מידע זה, האמון מתחזק בין מחזיקי העניין השונים בשרשרת האספקה.

טכנולוגיה זו מספקת תיעוד מלא של כל השלבים שעבר מוצר, שהוא מידע קריטי לעסקים במגזרים כמו תעשיית המזון.

אבל מה הם בעצם NFTs? וכיצד ניתן להשתמש בהם כדי לשפר את שרשראות האספקה?

מה הם NFTs?

(NFT – non-fungible token) הוא מסמך דיגיטלי הדומה לחוזה, שנרשם באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין. המשמעות היא ש-NFT נהנים מהיתרונות של blockchain: מכיוון שהם גלויים לציבור, כל השינויים שנעשו נשמרים, ולא ניתן לשנות אותם על ידי צד שלישי.
לפי הדו"ח השנתי של NFT מ-NonFungible.com בשיתוף עם L'Atelier BNP Paribas, שוק ה-NFT העולמי שילש את צמיחתו בשנת 2020, והגיע לשווי כולל של 250 מיליון דולר.

מה שבאמת מייחד את NFTs הוא העובדה שהם לא ניתנים לשינוי. כלומר, אין להם תחליף, בניגוד לביטקוין או לכסף רגיל. אין שני NFTs זהים. מטבע או שטר, לעומת זאת, יכולים להיות מוחלפים באחר מבלי שהערך שלו ייפגע. בניגוד למטבעות קריפטוגרפיים, NFTs לא נוצרו כדי לשמש כאמצעי תשלום, אלא כדי לאשר את הבעלים של נכסים מסוימים. עד היום, הנכסים הללו היו בעיקר דיגיטליים. מידע זה נשאר רשום בבלוקצ'יין (שבמקרה של NFTs, פותח על ידי חברת Ethereum), מה שמבטיח שהחוזים הללו יישארו ללא שינוי כמו כן גלויים לציבור (כולם יודעים מי הבעלים של מה).

לכל אחד יכול להיות גישה לנתוני NFT, מכיוון שהרשת אינה מרוכזת, אך רק הבעלים של ה-NFT יכול להרוס אותו או להעביר בעלות לאדם אחר. NFT יכול לזהות באופן ייחודי כל דבר, מתמונה ועד יצירת אמנות – אפילו ציוץ פשוט. למעשה, מייסד טוויטר ג'ק דורסי מכר את הציוץ הראשון אי פעם כ-NFT תמורת 2.9 מיליון דולר.

שימושים של NFT בשרשרת האספקה ​​.

טכנולוגיית ה-NFT עדיין בשלב הניסוי, ויישומים ספציפיים בתעשייה עדיין נחקרים. עם זאת, פתרונות NFT המיועדים ללוגיסטיקה ולשרשרת האספקה ​​החלו לצוץ. תרומה משמעותית אחת של טכנולוגיה זו לשרשרת האספקה ​​קשורה לעקיבות ולמעקב אחר מוצר ספציפי.

הודות ל-NFTs, נוכל לדעת את המטא נתונים של מוצרים מסוימים, למשל, הבעלים הנוכחי שלהם, היכן הם נמצאים, ומאפיינים כמו משקלם, גודלם והסמכות שלהם. מידע זה מתעדכן ב-NFT, שנשאר מאוחסן ברשת הבלוקצ'יין ככל שהמוצר מתקדם לאורך שרשרת האספקה. כאשר הסחורה מגיעה ליעדה, ניתן לגשת להיסטוריה אמינה ומפורטת של כל המסע של המוצר, ממקורו ועד לרגע אספקתו.

יתרונות ה-NFTs בתחום הלוגיסטיקה:

– אבטחה – העברת המידע בין השחקנים השונים בשרשרת האספקה ​​מאובטחת ביותר. נתוני NFT מאוחסנים ברשת   הבלוקצ'יין בצורה של חוזה חכם, המונע את השמדת המידע שהוזן, ביטול או שחזור ללא אישור. הכל מתועד בכל אחד מהצמתים המרכיבים את הרשת.

– עקיבות – כאשר עובדים עם מזון, מוצרים פרמצבטיים, כימיקלים ו/או פריטים מתכלים, חשוב לדעת אילו תהליכים לוגיסטיים וייצור הסחורה עברו, היכן הם היו ולכמה זמן. טכנולוגיית NFT מציעה שקיפות מוחלטת, כך שכל אחד יכול לקבל מידע מלא על מעקב אחר המוצר בזמן אמת.

– אחריות – מי אחראי על הסחורה בשלבים השונים לאורך שרשרת האספקה? עם NFTs, אנו יכולים לגלות מי אחראי על מוצר בכל זמן נתון. בנוסף, כדי להנפיק NFT, שני הצדדים חייבים להתקשר בהסכם אחריות. במילים אחרות, לא ניתן לשלוח NFT אם הצד שכנגד לא מסכים לקבל אותו, בדיוק כפי שהסחורה לא תסופק אם הצד האחראי לא קיבל את ה-NFT.

לסיכום: 

באופן כללי, היתרון העיקרי של טכנולוגיית NFT בלוגיסטיקה קשור לאבטחה משופרת ויכולת מעקב יחד עם  זריזות ושקיפות בעת ייעוץ והעברת כל המידע הקשור למוצר ספציפי.

טכנולוגיית NFT נמצאת כיום עדיין בשלבים מוקדמים ויש לה מרווח גבוה לצמיחה. כמו בביטקוין, אחד ממטבעות הקריפטו הנפוצים ביותר, טכנולוגיית ה-NFT צברה דריסת רגל חזקה בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית, והעניין בה גובר. אבל רק הזמן יגיד אם NFTs ישתלבו באופן שגרתי בעולם הפיזי של הלוגיסטיקה.