Designed by Freepik

גם אתם אוהבים להראות הצלחות מהירות? היזהרו מלעשות טעות פאטאלית...

לכולנו היה הבוס הזה, הקולגה החדש ואולי אף חלקנו בחרנו להתמודד כך כשקיבלנו את הקידום המיוחל והתחלנו תפקיד חדש. הצורך הזה בהכרה מיידית. אני מתכוונת למנהלים שכל תוכנית המנהיגות שלהם סובבת סביב הצלחות מהירות, ואם הן לא מושגות, הם ממשיכים לדבר הבא.

לעבוד תחת מנהל כזה או אפילו לצידו לפעמים מרגיש כמו לעמוד באמצע סופה נוראית. מתחילים פרוייקטים חדשים בגחמה של רגע ונוטשים אותם אם ההצלחה לא מגיעה מיד.

העובדים לעיתים רבות סובלים בדרך העקלקלה כשמנסים לעקוב אחר כל הפרוייקטים הנטושים.

מה שמאפיין מנהלים כאלה זו העובדה שפעמים רבות הוא אינו רואה את התמונה הגדולה. אצה רצה לו הדרך. הצלחות קצרות טווח הן נהדרות , אולם הן חסרות כל משמעות אלא אם כן הן שורדות לזמן ארוך ומתאימות למטרות ארוכות הטווח של הארגון.

אלה שמצפים להצלחות "מיידיות" בדרך כלל ממוקדים בטווח הקצר שבסופו של דבר מוביל אותם לכישלון.

במקום להשקיע את כל האנרגיה שלכם בהצלחה רגעית, אני ממליצה לאמץ את המוטו הבא:

כוונו גבוה, התחילו בקטן, חגגו הישגים בדרך והתקדמו כל הזמן

לדעתי המוטו הזה הוא המפתח להצלחה קצרת טווח כמו גם ארוכה.

מה אומר בעצם המוטו הזה? הביטוי הזה משמעו שהצלחות גדולות בדרך כלל שורשן בסדרה של הצלחות קטנות. אתם מכוונים להצלחה גדולה, משיגים הצלחה קטנה, ואז ממשיכים להתקדם, מה שמאפשר לכל ההצלחות הקטנות שבדרך להיערם ולהצטבר. לאחר תקופת מה, תגיעו למטרה הגדולה שלכם, וזה יהיה בזכות ההישגים הקטנים לכאורה שצברתם לכל אורך הדרך.

כוונו גבוה

מטרות גדולות משמשות כהשראה. כשיש לכם מטרה גדולה ומאתגרת בראש, יש סבירות גבוהה יותר שתנקטו פעולה ותעשו כל שביכולתכם להשיג אותה.

תחשבו על מה שאתם רוצים להשיג לעסק שלכם, לארגון אותו אתם מובילים. אתם מעוניינים להגדיל מחזור מכירות? בכמה? אתם מעוניינים למכור מוצרים חדשים? אילו מוצרים אתם מעוניינים למכור?

תחשבו מה אתם רוצים להשיג בטווח הארוך ותתקדמו לצעד הבא.

התחילו בקטן

להציב מטרה גבוהה ולנסות להשיג אותה מיידית הינו מתכון לאסון. זו המשמעות של להתרכז בהצלחה רגעית.

קנדי לא אמר שהמדינה צריכה לשלוח אדם לירח ולהחזיר אותו בבטחה לכדור הארץ וציפה שזה יקרה למחרת.

הוא אמר זאת כחזון כדי לקבל תמיכה לתוכנית אפולו. הוא ידע שזה יהיה כרוך בשנים של מחקר, טעויות, הצלחות עד שבסוף נגיע לירח. עלינו להיות מסוגלים לחשוב בקטן כאשר חותרים להשגת מטרה גדולה. לפרק לצעדים קטנים בדרך. כל צעד מקרב אתכם ליעד הנכסף.

תוודאו שאתם משרטטים את ההתקדמות שלכם לאורך הדרך, זה יסייע לכם להרגיש את ההישגים עד כה. לדוגמא נניח שהמטרה הינה להביא עוד 100,000$ למחזור ההכנסות של החברה. זו מטרה נהדרת, זה לא יקרה היום. אפשר לפרק אותה ל"בלוקים" של  10,000$. כל פעם שמצליחים למכור בעוד 10,000$, התקדמנו לעבר היעד וקיבלנו תחושה של הישגיות.

נניח שהמטרה שלכם לצאת עם מוצר חדש. מה צריך לעשות כדי שזה יקרה? תפרקו את זה לצעדים ואבני דרך ותעקבו שאתם מתקדמים ומיישמים שלב שלב.

תחגגו הישגים

הישגים קטנים אולם מוחשיים שמקפידים לחגוג אותם ולהכיר בהם נוטים לחזור עליהם. חשוב לציין את ההישגים הקטנים שמשמשים כתמריצים ובונים את המומנטום לקראת השגת היעד.

תתקדמו כל הזמן

זאת הנקודה בה רבים נופלים. הם מציבים יעד מאתגר, הם "קופצים" יש למשימה ומתחילים. אז, משהו קורה והם מפסיקים להתקדם על פי התוכנית. הם מפסיקים לחתור לאותה מטרה וכל המאמץ שהשיגו עד כה מתמוטט.

תשתמשו במערכת SMART או MASTER כשאתם מגידירם את היעדים שבדרך

כמנהיג, אתה חייב להיות מובל ע"י המטרות שלך ולכן אתה צריך להיות מאד זהיר בקביעתן. ככל שתרצה לפעמים לקבוע מטרות בזריזות ובספונטניות עליך להשתמש במתודולוגיה סדורה כמו SMART.

SMART – Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Timebound

Specific – ספציפי

מה, מדוע, מי, איפה, איזה

Measurable – מדיד

איך תדע להגיד או למדוד שהשגת את המטרה?

Achievable – בר השגה

האם המטרה הינה ריאלית בהתחשב במצבך כיום?

Relevant – רלבנטי

האם המטרה עושה שכל לעסק שלך?

Timebound – מוגבל בזמן

באיזה חלון זמן אתה מצפה להשיג את המטרה?

Energetic – אנרגטי

האם היעד / המטרה ממלאים אותך באנרגיה הדרושה כדי להשיג אותן? בלי אמונה ואנרגיה בחשיבות ובנכונות המטרה יהיה קשה מאד לסחוף צוות עבודה להשגתו.

כך SMART הופך ל- MASTER

את התוכנית, על יעדי הביניים יש להעלות על הכתב. האם ידעתם ש 90% מהאנשים אינן כותבים את המטרות שלהן? זו טעות ענקית. כתיבת המטרות גורמת למחוייבות, לתחשובת אחריות ולשיפור המיקוד.

לסיכום

את הביטוי "רומא לא נבנתה ביום" אתם מכירים? תיישמו אותו בחיי היום יום.  את המטרות החשובות לוקח זמן להשיג, אבל ניתן להנות מההישגים הקטנים לאורך הדרך.