by drobotdean on freepik.com

מעי רגיז: תסמינים, תזונה וטיפול בגישה הומאופתית

תסמונת המעי הרגיז (באנגלית IBS – Irritable Bowel Syndrome) היא תסמונת הכוללת כאבי בטן כרוניים, חוסר נוחות ותחושת מלאות במערכת העיכול ושינויים בהרגלי היציאה.

לפני כחודש הגיעה למרפאתי נ', בחורה צנומה בסוף שנות ה-20 לחייה. התיישבה בכבדות על הספה ופלטה "כל מה שאני אוכלת, הופך לאוויר"! בהמשך תיארה לי שכל מאכל פרי או ירק שהיא אוכלת, נותן תחושה של תסיסה בבטן. כתוצאה מכך הבטן מתנפחת וכואבת עד מאוד כאשר השיא הוא בסוף היום, אז הבטן ממש כפולה בגודלה וקשה אפילו לרכוס את הכפתור במכנסיים.

מהי התסמונת? מהם התסמינים?

ובכן, תסמונת המעי הרגיז היא תופעה אשר שכיחותה בעולם המערבי מתקרבת ל20% ועולה כל שנה בהתמדה. היא נפוצה יותר אצל נשים ביחס של 1:2.

התסמינים העיקריים מופיעים בתדירות משתנה מאדם לאדם וכוללים בעיקר:
1. כאביי בטן עזים – בצורת התכווצויות שמוקלות בדרך כלל אחרי יציאה.
2. תפיחות בטנית – אפילו אחרי אכילת פרי בודד אחד.
3. יציאות משובשות – שלשולים או עצירות או גם וגם, כמעט שלא מתרחש מצב ביניים תקין.
4. תכיפות יציאות – בשיעור של 4-5 ביום אך כאלה שאינן מספקות.
5. צרבות, כיבים.

ההשלכות של התסמינים הללו הן עייפות מתמדת שכן מערכת העיכול פועלת בצורה משובשת וצורכת אנרגיה מופרזת וגם הימנעות מאכילה מתוך חשש מהתוצאות, ובאופן כללי כמו שתיאר לי א' בחור צעיר נוסף שהגיע עם אותה תסמונת "אני כבר פוחד לאכול, זה כאילו שהקיבה שלי לא יכולה לסבול שום דבר! אני כבר לא מבין מה להכניס ובמה לא לגעת, מבחינת מערכת העיכול שלי, היא לא נועדה לעכל!"

באופן כללי אכילה היא אמנם אקט פיזי אך גם אקט חברתי ומעבר להשלכות הפיזיות נוצרות השלכות חברתיות והתנהגותיות אנשים הסובלים מיציאות תכופות מתקשים להתרחק מהבית לשעות ארוכות מפחד שלא יהיו בקרבת שירותים זמינים. הם מתכוננים לפני כל יציאה מהבית בדקדקנות ומשתדלים לא לאכול לפני. במפגשים חברתיים הם חוששים לאכול שמא יתחילו לכאוב ובכלל רותמים את כל הרגליי החיים שלהם לגחמותיה של מערכת העיכול.

מהם הגורמים לתסמונת זו?

מבחינה פיזית, הגורמים הם אי סדירות בפריסטלטיקה (תנועת המעי) כאשר ישנם שני מצבים עיקריים:
1. תנועה מהירה – בה המזון מגיע מהר מדי למעיים לא מפורק כיאות ותוסס. נוצרים גזים, נפיחות בטנית, קולות ערבוב ולבסוף שלשול עם שאריות מזון שאינן מעוכלת.
2. תנועה איטית – המזון לא מחליק במעי במהירות הרצויה, היציאות הן מועטות, קשות ויבשות.

אך למעשה התמונה מורכבת יותר. מסתבר כי המקור לשיבושים הפיזים במערכת העיכול וכל התסמינים הנובעים מכך הוא לרוב רגשי.

במקרה של נ' מדובר בעיקר על ציפייה, מצב של התרגשות לפני אירוע, לפני מפגש משפחתי, לפני מבחן או כל דבר המודד או מסמל את הישגיה. אצל א' מדובר בעיקר בהתמודדות עם מציאות משתנה – כל פעם שהוא מרגיש שדברים לא זזים בקצב שהוא מצפה או שאנשים לא מתנהגים כמו שהוא מבין ובאופן כללי שהמציאות לא מתאימה את עצמה אליו הוא כועס ומתעצבן. מכיוון שלא תמיד הוא יכול להביע את כעסו ושומר אותו בבטן שמגיבה בהתאמה כמוהו ולא מסוגלת "לעכל" את המציאות המשתנה של החיים. אלו רק שתי דוגמאות לכך שהתמריץ לשיבושים במערכת העיכול הם במקורם רגשיים.

אנו יצורים מורכבים ולכל אחד ישנן סיבות שונות שנעות על הספקטרום של כעס, עלבון, שמחה, ציפייה או עצב, כאשר אצל הסובלים מתסמונת המעי הרגיז הכל, בסופו של דבר מגיע לבטן. במקרים אלו שבתחום של מה שנקרא "מחלה פסיכוסומאטית" הומאופתיה קלאסית מתגלה ככלי יעיל במיוחד.

תזונה וטיפול

אמנם לתסמונת המעי הרגיז ישנם תסמינים ידועים. אך, כיוון שכל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו, אצל כל אדם התסמינים מקבלים צבע וצורה הייחודיים לו אישית. כמו כן ומעבר לתסמונת הוא יישאל שאלות על אופיו, תכונותיו, רצונותיו ועל דברים פיזיים אחרים המציקים לו. בסוף התשאול תתקבל ממנו תמונת מצב בהירה ועל פיה תותאם לו תרופה הומאופתית (רמדי) הייחודית רק לו. ברגע שנחבר בינו לבין התרופה יחל תהליך של איזון וריפוי, תחילה רגשי אך במהרה יחלחל הריפוי גם למימד הפיזי.

מערכת העיכול שלנו עובדת קשה וכמעט ללא הפסקה ולכן צורכת מאיתנו הכי הרבה כוחות. עלינו להקל עליה ולסגל לעצמו אורח חיים בריא:

א. הימנעו מצריכה מופרזת של מוצרי חלב
המהווים גורם ראשון במעלה לכאביי בטן ונפיחות בטנית אצל מי שסובלים מתסמונת המעי הרגיז ובכלל אצל מבוגרים. אמנם אנחנו צאצאים של ממלכת היונקים אך איננו תינוקות ומערכת העיכול במלך השנים מאבדת את סבילותה לחלב באופן טבעי ונכון. מקורות לסידן אחרים ניתן למצוא במאכלים כגון טחינה, סרדינים שלמים, ברוקולי, במיה, תאנים, שקדים ועוד.

ב. אל תעמיסו
הימנעו מארוחות מורכבות ועשירות. בתרבות הארצישראלית ישנם חגים עמוסים בארוחות משפחתיות. אכלו פחות והעדיפו מספר ארוחות קטנות ביום מאשר ארוחה עיקרית אחת.

ג. אל תשתו ביחד עם האוכל
שתייה מוהלת את מיציי הקיבה וכתוצאה מכך מערכת העיכול עובדת קשה, אל תמהלו את האוכל בשתייה, שתו כמה דקות לפני ארוחה ולפחות חצי שעה אחריה. תנו למערכת לעבוד ביעילות.

ד. עסקו בספורט
אפילו בצורה מתונה. פעילות גופנית תורמת למטבוליזם תקין ולהפגת מתח נפשי.

ה. המנעו ממזון הגורמים לגזים ותפיחות:
שעועית, כרוב, כרובית, בצל טרי, ענבים וקפה. נסו לבודד כל פעם מוצר אחר ולהבין איזה מביניהם הוא החשוד העיקרי שלכם.