חמש-תחנות-בדרך-לניהול-מוצר-מיטבי

Designed by Pixabay

חמש תחנות בדרך לניהול מוצר מיטבי

ניהול מוצר הפך בשנים האחרונות למקצוע מבוקש. יותר ויותר חברות מכירות בערך הרב שמנהל מוצר טוב מביא וכמות הגיוסים בשיא של כל הזמנים. במקביל, יותר ויותר אנשים בתעשיית ההייטק מחפשים להפוך למנהלי מוצר. החל מאנשים בעלי רקע טכנולוגי המחפשים תפקיד בעל אופק רחב יותר, דרך מעצבים – גרפיים ואנשי ממשק משתמש – המחפשים לצקת תוכן רב יותר לעיסוק היומיומי שלהם, וכלה באנשי שירות וניהול לקוחות, כולם רואים בניהול מוצר דרך לתפקיד בעל משמעות רבה יותר ואמצעי להותיר חותם על החברה בה הם עובדים והמוצר אותו הם עוזרים לפתח. 

ניהול משול לניווט ספינה במים סוערים. זוהי רכבת הרים של הצלחות וכישלונות, התנסויות מגוונות ועבודה עם מנעד רחב של אנשים וטיפוסים. ישנם הרבה דברים שמנהל מוצר צריך לדעת לעשות היטב על מנת להצליח בעבודתו ולא ניתן לפרט פה את כולם, לכן נתמקד  בחמש נקודות עיקריות, החשובות ביותר למנהלים באופן כללי, ולמנהלי מוצר בפרט:

צרו ערך

בין אם זה קשור למוצר שאתם מתכננים ובין אם זה קשור אליכם ואל העבודה שאתם עושים, אם אתם לא מייצרים ערך לזולת (זה יכול להיות המשתמשים, המנהלים או העמיתים שלכם) אז סתם קמתם מהמיטה הבוקר. אם המוצר שתכננתם לא מייצר ערך למשתמשים שלו אזי בטווח הארוך הוא ייכשל, ולא משנה כמה הוא מעוצב יפה, מגניב, וכמה באזז הצלחתם לייצר סביבו.
לעומת זאת, אם המוצר מביא ערך אמיתי, לאנשים אמיתיים בעולם האמיתי אז תופתעו לגלות כמה סלחנים יכולים להיות המשתמשים לבעיות ממשק, טכנולוגיה או עיצוב (כן וויז, אני מדבר עלייך).
אותו דבר לגביכם, אם אתם לא מצליחים לייצר ערך בתפקיד בו אתם נמצאים, כדאי לשקול לעבור תפקיד.

הבדילו מתי זה זמן להתלבטויות ומתי פשוט לדחוף קדימה

מיותר לציין את החשיבות של אנשים שונים, בעלי רקע מגוון ובעלי חשיבה עצמאית להצלחה של צוות. מגוון הדעות והיכולת לומר את אשר על ליבכם גם בניגוד לדעה הרווחת היא קריטית למציאת פתרונות יצירתיים, להתמודדות עם אתגרים, ובאופן כללי להובלה של מוצר מצליח. לעומת זאת, בשנותי כמנהל נתקלתי לא פעם בחברי צוות ששמו את האיפכא מסתברא על ראש שמחתם והמשיכו לאתגר כל החלטה גם זמן רב לאחר שהתקבלה. התנהלות כזו פוגעת בתפקוד הצוות ומושכת את המוצר לאחור במקום לדחוף אותו קדימה.

חשוב לאין ערוך לאתגר את הלך המחשבה השולט, להציע זוויות ראיה חדשות ופתרונות מקוריים ולא מקובלים, אבל – וזה אבל גדול – ברגע שהתקבלה החלטה, על כל חברי הצוות, גם אלו שחשבו אחרת, להתגייס ולהוציא אותה לפועל על הצד הטוב ביותר. זה נכון שבעתיים אם ההחלטה התבררה כשגויה או אם המהלך לא צלח (פה המקום להדגיש את ההבדל בין החלטה נכונה לבין החלטה מוצלחת. העובדה שהחלטה מסוימת לא הובילה לתוצאה הרצויה לא בהכרח מעיד שהיא הייתה מוטעית, וההיפך). דווקא במקרים בהם התוצאה התבררה כפחות ממיטבית (בתכל'ס, רוב המקרים), חשוב ביותר לשמור על לכידות הצוות ולא לחפש אשמים. רוצה לדעת את הדרך הקצרה ביותר לדלת החוצה? תגיד "אמרתי לך".

היו פתוחים, קשובים ונכונים לשינויים

הרמן קאהן, אחד מהתיאורטיקנים והעתידנים המשפיעים של תקופת המלחמה הקרה (ומי שהיווה את ההשראה לדמות שנתנה לסרטו של סטנלי קובריק "דר' סטריינג'לאב" את שמו) אמר פעם שהעתיד היחיד שמפתיע, הוא עתיד ללא הפתעות. מה שנכון לאסטרטגיה גרעינית נכון לא פחות לפיתוח מוצר.

אנחנו חיים בעולם דינמי ומשתנה תמידית. עם התקדמות הטכנולוגיה, קצב השינויים הולך ומתגבר ועל מנת להישאר בראש החץ – לפני התחרות, לפני השוק ולפני הרגולציה – עליכם להיות כל הזמן עם היד על הדופק. זה אומר להיות קשובים להתפתחויות בשוק, לפעולות של מתחרים, לטרנדים פופולריים ולא להפסיק לשאול "מה ההתפתחויות הללו אומרות על החברה, על המוצר, על מצב השוק ומה אנחנו צריכים לשנות כדי להתמודד איתן טוב יותר?" זה גם – וביתר שאת – אומר שעליכם לפתח גמישות מחשבתית, בה החלטות שהתקבלו אך אתמול עשויות להיות לא רלוונטיות היום כי המתחרים יצאו עם מוצר חדש, כי התקבלה החלטה רגולטורית שמשנה את חוקי המשחק או כל סיבה אחרת.

הספינה שלכם שטה על מים סוערים, ואם אתם רוצים לנווט אותה בבטחה תצטרכו לפתח קיבה מברזל.

למדו לשחרר

לקח זה חשוב ביותר כאשר עושים את המעבר מתפקיד ביצועי לניהולי. קל להתרגל להיות אלו שמאפיינים את המוצר, מעצבים אותו, ורואים אותו קורם עור וגידים מול העיניים. כאשר עוברים לתפקיד ניהולי קורה לא פעם שאת העבודה הזו יעשה מנהל מוצר אשר עובד תחתיכם ואתם תמצאו את עצמכם מתנתקים מעט מן המוצר ומקבלת ההחלטות היומיומיות ונאלצים לראות מרחוק כיצד מישהו אחר מטפל ומטפח את התינוק… אה… את המוצר שרק לפני רגע היה אך ורק שלכם. לכן, חשוב ללמוד לשחרר ולתת לאנשים לעשות את העבודה שלהם. מי שלא נמצא כל יום סביב המוצר, הלקוחות, הפיתוח והשירות לא בהכרח (או יותר נכון, בהכרח לא) ידע לקבל החלטות טובות יותר, ועליכם ללמוד לתת לאנשים את המרחב, גם אם זה אומר לקבל את זה שהם יעשו טעויות, בעיקר בהתחלה. זה נכון שאין דבר מעצבן יותר מ- back seat driver, אבל אם אתם רוצים לטפח צוות שידע לעבוד יחד ולהוביל את המוצר להצלחה, אתם חייבים לתת להם לעבוד ולטעות.

ותרו על האגו

כמו בכל תחום בחיים, גם מנהלי מוצר טובים חייבים להיות מסוגלים להקשיב לאחרים. פתיחות לדעות אחרות, לרעיונות של אחרים והיכולת לשנות כיוון הן תכונות הכרחיות על מנת להוביל צוות ולהביא מוצר להצלחה.

לא פעם מנהלים הולכים עם הראש בקיר כי הם בטוחים שהם יודעים יותר טוב מכולם, לפעמים זה עובד ואז כולם מהללים את החזון, את ראיית הנולד, את ההליכה כנגד כל הסיכויים ושלל קלישאות, שאנשים נוטים לשכוח כי במרבית המקרים הסוף לא כל כך רומנטי, ומי שהולך עם הראש בקיר ברוב המקרים שובר את הגולגולת.

אף אחד לא נולד עם כל החכמה אצלו, ואף אחד לא רוצה להיות כמו אותו שעון מקולקל שצודק פעמיים ביום. היכולת לקבל ביקורת, להודות בטעות ולהוביל את המוצר בכיוונים שלאו דווקא אתם חשבתם עליהם היא יכולת מפתח אם ברצונכם להיות מנהלי מוצר טובים ומנהיגים אמיתיים.

ועוד משהו – אל תשכחו לתת קרדיט. אם תנהגו כאילו אתם לבד בצוות, במהרה תמצאו את עצמכם לבד בצוות.

לסיכום

אלו הן רק חלק קטן מתוך נקודות חשובות רבות שצריך לדעת ואיכויות שכדאי לפתח כדי להיות מנהל מוצר טוב. אך אם תאמצו את חמשת הכללים האלו בהצלחה, אתם בדרך הנכונה.

תכנים נוספים