Designed by freepik.com

4 טיפים לבחירת או שינוי קריירה

רוב האנשים בעולם לא אוהבים את מקום העבודה שלהם. מתוכם רבים לא אוהבים את המקצוע שהם בחרו.

הסיבות לכך הן מגוונות אבל לא משנה מה הסיבה התוצאה היא תסכול, חוסר אונים, חוסר תקווה ואי ידיעה מה עושים הלאה.

החלטתי להוסיף קצת אור למקום הזה שיכול להיות מאוד חשוך עבור חלק מהאנשים. ולתת כאן 4 טיפים לשינוי/בחירת קריירה לתחילת הדרך.

1. שינויים גדולים מתרחשים בצעדים קטנים.
לפעמים החשק להניע מחדש את הקריירה שלך ומהר. כבר ממחר בבוקר. זה בוער בך ממש. העניין הוא שלרוב זה לוקח זמן.
וכאשר אתה נמצא במקום עבודה יהיה חכם תוך כדי העבודה להתארגן לקריירה החדשה.
יכול להיות שמדובר בשינוי קל יחסית של שינוי תפקיד במקום העבודה כשלב ראשון.
אם זה לא אפשרי או לא מסייע לך, קח קורס ערב שקשור לקריירה החדשה, תרכוש מיומנויות חדשות.
לפעמים זה אומר להגיע לנקודה החדשה שאתה רוצה להגיע אליה בקריירה זה סדרה של עבודות שיביאו אותך ליעד ולאו דווקא שינוי תפקיד וחברה יעזרו לך מיד לשנות קריירה.
לפעמים זה אומר גם לעשות ירידה לצורך עלייה. לקחת תפקיד גוניור כלשהוא שמתאים לקריירה החדשה שלך כדי להתקדם שם ואז לאט לאט להגיע למקום החדש.

מה עם כל מה שעשיתי עד היום?
כמובן שזה לא נזרק לפח כי בכל שינוי אפשר להביא את הניסיון שלך ולו ניסיון חיים למקום החדש, וחוץ מזה הרי זה חלק משינוי, לא?
כמו כן לרוב את השינוי נעשה בגיל 30 או 40 מה שאומר שעוד עשרות שנים לפנינו כך שכדאי להסתכל בהתלהבות קדימה מה יש להרוויח מהשינוי ולא מה לפספס.

2. אמונה פנימית עמוקה שזה באמת יכול לקרות לך
אחד הדברים הקשים ביותר בשינוי הקריירה הוא להאמין שאפשר לעשות את זה. אנחנו נוטים להגדיר את עצמנו לפי העיסוק שלנו בתהליך השינוי, אנחנו נדרשים להגדיר את עצמנו מחדש ולהאמין שהשינוי כבר התחולל עמוק בתוכנו.
היתרון של העבודה הזו, היא שברגע שאנו מאמינים בזה, אחרים יתחילו להאמין בכך גם כן.
מניסיון אישי – הייתי מציע לכם להתחיל להגיד לעצמכם, ולכל מי שאתם פוגשים שאתם כבר עובדים ב[…בתפקיד החדש שלך.] כשאני שיניתי את הקריירה שלי, המשכתי להגיד שאני מנהל הדרכה שעובד גם כמאמן, אבל ברגע שהתחלתי להגיד שאני מאמן שהיה פעם מנהל הדרכה, עבודת האימון שלי המריאה.
אמונות ותובנות על עצמנו הכי קשה לשנות. אם יש לנו ספק גדול מדי שאנחנו מסוגלים להצליח במקצוע החדש או אם אנחנו מחוברים מדי לזהות המקצועית שלנו וקשה לנו מדי לשנות, מומלץ לקבל עזרה חיצונית, כי זה הדבר שהוא הכי משפיע, הכי קשה לזהות למה לא מצליחים לעשות שינוי וזה החלק שהכי קשה לעשות לבד.

3. תעשו רשימה של מה אתם אוהבים ומה לא
הרבה אנשים משנים קריירה בגלל שהם לא אוהבים את העבודה שלהם, הבוס שלהם, החברה שלהם. כמות הפעמים ששמעתי את המשפט הבא היא עצומה "אני יודעת מה אני לא אוהבת אין לי מושג מה אני כן אוהבת"
לכן רצוי לבחון את האהבות שלכם. למשל – מה אתם באמת רוצים לעשות כאשר אתם נמצאים בעבודה, או בזמנכם הפנוי. כאשר אתם נמצאים בבית – מה מרגש אותכם וממריץ אתכם? זו הזדמנות נפלאה לגלות מחדש את עצמכם.
עשו רשימה בכל עבודה רלוונטית מהשנים האחרונות – מה אהבתם שם ומה לא. כישורים ומיומנויות שבאו לידי ביטוי ואהבתם מול דברים שלא.

דוגמאות:
להציג בפני קהל או לא, לשבת מול מחשב או מול אנשים, בכלל לשבת במשרד כל היום, גיוון בעבודה או לא ועוד שאלות סביב מה אני עושה בעבודה כל יום וכל שבוע.

תרגיל נוסף שנתתי לאחרונה היה לעשות תרגיל כתיבה אינטואטיבי של 5 דקות שבו היד לא מפסיקה לכתוב כאשר הכותרת לחזור אליה כל פעם מחדש היא אני אוהב/ת.

Photo by Nate Johnston on Unsplash

4. להצית את התשוקה
אחת הסיבות לחוסר סיפוק ולחוסר אתגר בעבודה הוא העדר תשוקה. אנשים חשים תסכול כשהם עוסקים בעבודות שלא מעניינות, ויותר מזה- לא מרגשות אותם. איך מתחילים למצוא תשוקה בקריירה? תתחילו לחשוב מה מדליק אתכם? מה מרגש אתכם? תחשבו על בילויים ותחביבים, ואפילו תשאלו את עצמכם מה הייתי עושה לו לא הייתי צריך כסף לפרנסתי?
אפשר גם להפוך תחביב לעיסוק, למשל- חבר שהכרתי הלך ללמוד מדעי המחשב כי הוא אהב משחקי מחשב. לקח קצת זמן עד שהוא הבין שהוא צריך לעשות עוד צעד כדי ללכת אחרי הלב… והיום הוא בודק משחקי מחשב! העיסוק שלו מורכב, למעשה, מהרבה שעות שבהן הוא משחק במשחקי מחשב.

אני מכיר אנשים שמצאו מקום להתנדב בו, כי מקום ההתנדבות סיפק את הרגש היה חסר להם במקום העבודה. באמצעות מקום ההתנדבות, לא מעט פעמים נפתחת הדרך לקריירה אחרת לגמרי. אנשים אחרים – בדקו מה לא בסדר בחינוך ילדיהם – אז הם פתחו בית ספר חדש. הייתה לי מתאמנת שנזכרה מה היא אהבה בחוג ביסודי ובתיכון וזה היה השינוי שהיא בחרה לחזור אליו. משהו שלא היה בתודעה שלה בכלל.

אז לסיכום

תשוקה מוצאים עם הלב והבטן לא עם הראש. לכן החשיבה שלרוב בקריירה נעשית עם הראש צריכה לעבור למקום אחר לגמרי בגוף. חפשו מקום שנותן לכם השראה ותכתבו איזה דברים ממש עושים לכם את זה. בעבודה הנוכחית, בעבר, בזמן הפנוי, כשהייתם ילדים איזה חלום היה לכם ועוד…

אני מכיר אנשים שמצאו מקום להתנדב בו, כי מקום ההתנדבות סיפק את הרגש היה חסר להם במקום העבודה.
באמצעות מקום ההתנדבות, לא מעט פעמים נפתחת הדרך לקריירה אחרת לגמרי.
אנשים אחרים – בדקו מה לא בסדר בחינוך ילדיהם – אז הם פתחו בית ספר חדש.
שאלו את השאלות שכתבתי למעלה ולכו אחרי התשוקה שלכם.
הייתה לי מתאמנת שנזכרה מה היא אהבה בחוג ביסודי ובתיכון וזה היה השינוי שהיא בחרה לחזור אליו.
משהו שלא היה בתודעה שלה בכלל.
אז לסיכום – תשוקה מוצאים על הלב והבטן לא עם הראש.
לכן החשיבה שלרוב בקריירה נעשית עם הראש צריכה לעבור למקום אחר לגמרי בגוף.
חפשו מקום שנותן לכם השראה ותכתבו איזה דברים ממש עושים לכם את זה.
בעבודה הנוכחית, בעבר, בזמן הפנוי, כשהייתם ילדים איזה חלום היה לכם ועוד…